Jasně, známe výjimky, které vyprávějí jak se jim zachce, ale většina rádií dbá na výslovnost a slovní zásobu hlasatelů. Moderátor musí ovládat mnoho výrazů. Pokud si situace žádá zopakovat jednu větu, použije jiné výrazy, dokáže odpovědět a reagovat spisovně, bez breptů a rychle. Člověk, který není sečtělý, nic v životě nezažil a byl omezen dlouhou dobu někde celkem offline, jen těžko může dělat práci moderátora.
To nejhorší, co může v rádiu být, je ticho. Mrtvé momenty jsou pohromou a důkazem nepřipravenosti moderátora, nejde-li o chybu technickou. Zaskočen posluchači, nebo nečekanou situací, či dokonce koktající ... uf! Připravený profesionál dokáže reagovat ihned. Zvrátí negativní situaci, volajícího posluchače, ihned reaguje i na připomínky kolegů a vysílání je tak živé, plné energie a neutichá. Tuto schopnost nemá každý moderátor, ale jeho umění se nejlépe projeví při živém vysílání.
Práce v rádiu je nesmírně náročná. Je totiž často samostatná a není nikdo, kdo režíruje a komanduje. Na samotném moderátorovi je proto sledovat jednotlivé písničky, jejich konec, odpočítávání a moment, kdy musí vstoupit do vysílání svým komentářem a tématem. Oči upřené na časomíře jsou vlastně neustále. K tomu je třeba sledovat počítač, výběr písniček a reklamní blog, který sice nemá rád nikdo, ale jen díky němu rádio může fungovat. Chce to obrovskou schopnost plánování předem a opět schopnost číslo 1 a 2.
Být snesitelný, slušný a šťastný, člověk celý den nedokáže. Moderátor v rádiu se musí umět perfektně ovládat. Jeho projev nemůže obsahovat nadávky, urážky, ponižování, a ani jen výsměch vůči něčemu, čímž by proti sobě poštval posluchače. Jeho osobní názory na některé události, nebo fakta mohou být velmi rychle pálčivým tématem a také nechtěně udělaný slovní přešlap se může sesunout jako lavina. Jakákoliv nálada se za normálních okolností odráží i na člověku. Ostatně, už jste v rádiu slyšeli vulgárního moderátora, koktajícího opilce, nebo chrochtající ráčkující moderátorku? Samozřejmě, nic z toho!
Moderátor v rádiu by měl mít perfektní přehled, nebo alespoň po ruce Google. Chce to přehled o hudebním světě, názvech písniček, o čem jsou, kdo je složil a za jakých okolností, ale i o dění ve světě, co se právě děje a nemůže tak být odříznut od světa. Za perfektní přehled však se však považuje i absolutní znalost prostředí studia, mikrofonů, přepínačů, mixu a počítače. Muž, nebo žena, každý vysílající musí vědět, kde co přepnout a zapnout. K tomu nutnost pravidla 3 a znovu 1, 2, a 4. Zkrátka, tato práce je úctyhodná a kdo ji dělá dobře, ten si zaslouží uznání a své posluchače.
Autor: Lenka KostkováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu zakázáno.
Stránka Naše návody používá cookies. Více informací zde.