K čemu jsou dobré minerály?

Minerály jsou pro náš organismus neocenitelné. Bez nich bychom nebyli zdraví, ale pozor, i jejich přebytek má toxické účinky. Proto je třeba dbát na vyvážený stav minerálů v našem těle.

Rozdělení

Množství minerálů je v našem těle ve velmi malém množství, proto je nazýváme i stopové prvky. Stopové prvky v našem těle můžeme rozdělit do pěti skupin:
1.základní, které jsou potřebné pro stavbu těla
2.pravděpodobně základní
3.s neznámou funkcí a relativně neškodné
4.zkracující život
5.toxické v malých množstvích a bez příznivých účinků
Pro dobré zdraví je kromě hlavních stopových prvků potřebných dalších třináct. Pravděpodobně dalších sedm je potřebných pro zdraví. Dvanáct prvků je jedovatých, dokonce i v malých koncentracích. Ostatních 60 prvků ještě není úplně prozkoumaných, ale zřejmě nejsou pro naše zdraví důležité.

Mezi nejdůležitější minerály pro zdraví člověka se řadí:

Vápník
Je důležitý pro tvorbu kostí a zubů a regulaci srážlivosti krve. Reguluje také smršťování svalů, funkci nervů, srdeční rytmus. Jeho nedostatek způsobuje osteoporózu, lomivost kostí, svalové křeče, nespavost.
Magnézium
Je složkou kostí, udržuje optimální rovnováhu mezi kyselostí a zásaditostí krve a tkání (pH), reguluje činnost svalů a funkci nervů, reguluje základní mastné kyseliny. Jeho nedostatek způsobuje tetanus, křeče, děložní křeče, vápníkové ledvinové kameny, hyperaktivitu, otoky a vysoký tlak.
Fosfor
Je důležitý při tvorbě zubů a kostí, růstu tkáně a regeneraci, váže se s mastnými kyselinami a jinými lipidy, je potřebný pro správnou funkci nervů. Jeho nedostatek může způsobit závratě, slabost a bolesti kostí.
Chrom
Je důležitý při metabolismu glukózy - spolupracuje s inzulinem při výrobě energie, důležitý je při metabolismu mastných kyselin a cholesterolu. Jeho nedostatek má za následek zvýšení cholesterolu a snížení HDL cholesterolu, vznik koronárních chorob a cukrovky.
Železo
Je základní součástí hemoglobinu, myoglobinu a buněčných enzymů. Jeho nedostatek způsobuje anémii, přebytek způsobuje poškození orgánu.
Zinek
Účastní se na produkci trávicích enzymů, inzulínu. Je důležitý pro obranyschopnost organismu při hojení ran, pomáhá regulovat krevní tlak. Má roli ve funkci chuti a čichu. Pomáhá redukovat zásoby cholesterolu. Jeho nedostatek má za následek snížení obranyschopnosti organismu.
Jód
Je nezbytný pro formování hormonů štítné žlázy. Uvolňuje hlen v dýchacích cestách. Jeho nedostatek způsobuje poruchu štítné žlázy a její zvětšení. Jeho přebytek může způsobit kožní vyrážky a měknutí dásní. Nejlepší zdroje minerálů (a také vitamínů): semena, listová zelenina, ovoce, brambory, mléko, vejce, čerstvá strava.

comments powered by Disqus