Hlávkový salát pomáhá s hubnutím i se spánkem

Datum článku: 28. 4. 2017

V obchodech se často objevuje dovozová rukola či polníček, ale na hlávkový salát se trochu pozapomnělo. Díky svým pozitivním vlastnostem se nemusí před ostatními druhy salátů vůbec stydět. Určitě se vyplatí si ho na zahrádce vypěstovat nebo koupit čerstvý na trhu.

Hlávkový salát pomáhá s hubnutím i se spánkem

Zelené saláty

Připravujete si salát z rukoly, polníčku, nebo z čekanky? Určitě jsou chutné, ale někdy se vyplatí vrátit i ke klasickému hlávkovému salátu. Mnozí ho považují za ideálního společníka do kuchyně kvůli jeho neutrální chuti. Na škodu nejsou ani jeho výživové hodnoty. Zejména, když chcete shodit pár kilogramů.

Voda a minimum kalorií

Klasický hlávkový salát bez problémů obstojí i v konkurenci nových druhů salátů či bylinek. Pochutnat si  můžete na křupavých lístcích přímo ze zahrady. Pár se vám jich podaří vypěstovat i na větším slunečním balkoně. Ideální je sáhnout po sazenicích. Mezi rostlinami dodržte asi 20 cm odstupy. Nezatlačujte je příliš do země, jinak se nevytvoří charakteristická salátová hlava. Hlávkový salát vás výborně zasytí. Navíc je nízkokalorický, 100 gramů zeleniny má jen 80 kJ. Stejné množství salátu se skládá z 95 gramů vody.

Vitaminy skupiny B

Zelené listy jsou navíc bohaté na sekundární rostlinné metabolity jako například flavonoidy, polyfenoly, fytosteroly, které pomáhají předcházet kardiovaskulárním onemocněním. Z vitaminů ze skupiny B je hlávkový salát bohatý na kyselinu listovou. Zajímavé jsou i hodnoty vitamínů B1 a B2. Klasický salát se cení i kvůli významnému obsahu draslíku, fosforu, vápníku a hořčíku. Hlávkový salát je lehce stravitelný a je dobrým základem pro pracovní oběd. Kvůli vysokému obsahu "béček" vám pomůže zvládat i stres . Pronásleduje vás nespavost? Pokuste se podvečer chroupat zelené listy. Už lékaři ve starověkém Řecku věřili, že salát pomůže přivolat spánek.

Uchovávání čerstvého salátu

Nejčastěji se hlávkový salát používá s klasickou octovou zálivkou. I ta vám pomůže nakopnout metabolismus. Můžete si ho servírovat jako předkrm, případně přílohu k jídlům a budete rychleji zasyceni. Ideální je i jako základ do různých salátů. Pokud jste si donesli z trhu větší hlávku, kterou hned nezužitkujete, zabalte zbytek salátu do vlhké utěrky a tak ho vložte do chladničky. Nebude tak rychle vadnout a udrží si svou přirozenou svěžest.
 

Autor: Lenka Kostková