Žebříček hodnocení nemocnic

Datum článku: 29. 5. 2013

Žebříčky nemocnic by měly dělat nezávislé organizace. Má nemocnice, která končí na posledních příčkách v řebříčcích zdravotních pojišťoven, šanci přežít? Měly by se takové výsledky odrážet i na budoucích financích, které by do konkrétních nemocnic měly přijít?

Žebříček hodnocení nemocnic


Hodnocení žebříčků zdravotních pojišťoven mají velmi nízkou objektivitu


protože se skládají ze subjektivního pohledu pacientů v dotaznících a z dat, která poskytují nemocnice zdravotní pojišťovně v rámci smluvního vztahu. Paradoxně smluvní partner hodnotí smluvního partnera. Hodnotí se kvalita a efektivita zdravotní péče, náročnost léčených diagnóz, výsledky léčby, komplexnost poskytovaných služeb, komfort pro pacienty a jejich spokojenost. Zařízení se v hodnocení třídí na fakultní nemocnice, všeobecné nemocnice a specializovaná zařízení. To je neobjektivní. Je přece veřejně známo, jaké jsou cenové rozdíly mezi těmito druhy zdravotnických zařízení, a je nepovedeným vtipem vyhodnocovat nákladovost hospitalizací při současných úhradách za léčbu na lůžkových odděleních všeobecných nemocnic.


Je možné považovat takové žebříčky za směrodatné?


Zdravotní pojišťovna a poskytovatel ústavní péče jsou ve smluvním vztahu, jehož hlavním předmětem je dohoda o poskytování komplexní ambulantní péče, laboratorní diagnostiky, zobrazovací diagnostiky a lůžkové péči v nepřetržitém režimu. Smlouva je dokumentem definujícím pravidla, podle kterých je poskytována zdravotní péče ve prospěch plátců pojistného. Je nelogické, aby jeden smluvní partner hodnotil druhého a přitom měli stejný cíl, tj. zajistit kvalitní zdravotní péči pro pacienta, když jeden chce při poskytování zdravotní péče více zdrojů ušetřit a druhý více zdrojů vydělat. Bohužel, zdravotní pojišťovna často zapomíná, že není majitelem zdrojů povinného veřejného zdravotního pojištění. Zdravotní pojišťovna zdroje veřejného zdravotního pojištění pouze spravuje.


Jaké jsou návrhy na zlepšení situace?


Dobrý příklad je z Evropy - Health Consumer Powerhouse vydává každoročně Euro Health Consumer Index report, kterým se zveřejňuje hodnocení úrovně kvality zdravotnických systémů ve státech Evropy. Tento je realizován s podporou Evropské komise a jejího generálního ředitelství pro informační společnost a média. Vzniká z kombinace veřejných statistik, hlasování pacientů, nezávislých průzkumů ve spolupráci s komisí odborníků na ochranu pacientů. Z logiky vztahu zdravotní pojišťovna a poskytovatel, tak v souladu s příkladem EHCI vyplývá, že právo hodnotit a sestavovat žebříčky nemá zdravotní pojišťovna ani poskytovatel. Toto právo patří nezávislé spotřebitelské organizaci.