Preventivní prohlídka je často promarněný čas pro otevřený rozhovor s lékařem

Datum článku: 7. 3. 2019

Preventivní prohlídka u praktického lékaře, to není rozmar, kterým nás chce náš lékař zdržovat. Ani to neznamená, že má málo nemocných pacientů a sám se v ordinaci nudí. Preventivní prohlídka, to je něco, na co máme každé dva roky nárok. Platí nám ji naše zdravotní pojišťovna a je to"akce", která nám může dokonce zachránit i život. Často totiž zdravotní problémy přecházíme, děláme, že o nich nevíme anebo jsou takového rázu, že se nijak zatím neprojevují.

Preventivní prohlídka je často promarněný čas pro otevřený rozhovor s lékařem

Příprava na preventivní zdravotní prohlídku v klidu domova

Většinou to vypadá tak, že si chvilku posedíte v čekárně, v rychlosti si vyslechnete lékařovy instrukce, kterým i tak moc nerozumíte, a hurá zpět do práce nebo domů. Ale co kdybyste byli trochu aktivnější a na návštěvu lékaře se raději pořádně připravili?

Napište si seznam otázek

Kolikrát se vám už stalo, že jste vyšli z ordinace a hned vám přišla na um otázka, kterou jste chtěli položit svému lékaři? Můžete se tomu jednoduše vyhnout, když si ve dnech před termínem nachystáte seznam otázek. Ty mohou být i o složitých detailech léčby, ale i o běžných věcech - například, zda byste se měli dát očkovat proti chřipce.

Mluvte co nejvíce

Vyprávějte o svých symptomech a obavách, i když se vás doktor neptá. Lékaři chtějí vědět, proč jste přišli a co vás trápí. Pokud jste na preventivní prohlídce, přemýšlejte o jakémkoli problému, který máte. Bojujete s nespavostí, jste stále smutní nebo vás žáha pálí častěji než jindy? Čím více informací má váš ošetřující lékař, tím spíš může zjistit příčinu vašich obtíží.

Odpovědi si zapište

Někteří pacienti chtějí spolupracovat, ale nechtějí být dotěrní a stydí se položit otázku, která by mohla vyznít "hloupě". "Nezapomínejte však, že je to vaše tělo a vy sami byste měli pochopit svůj stav a léčbu. Je mnohem lepší být dotěrný, než nevědět nic o nejlepší dostupné péči. Je naprosto v pořádku, pokud řeknete lékaři, že si to celé chcete ještě jednou ujasnit, protože je pro vás velmi důležité, abyste to správně pochopili. Určitě se nestyďte a odpovědi si zapisujte. Případně se zeptejte, zda vám nedoporučuje i nějakou literaturu týkající se vašeho onemocnění.

Přineste si seznam léků

Každý pacient by měl mít s sebou při návštěvě ordinace seznam léků či výživových doplňků, které právě užívá, aby ho ukázal doktorovi. I vy patříte mezi ty neukázněné? To nic, příště si ten seznam určitě sepíšete. Lékaři a také vám samotným to pomůže při plánování další medikamentózní léčby.

Jen pravda vás léčí

Pokud se vás lékař ptá něco velmi osobního a jste z toho v rozpacích, myslete na to, že to s vámi myslí dobře. Potřebuje co nejvíce informací, aby mohl stanovit přesnou diagnózu a nejvhodnější léčbu. Nikdy nelžete při otázkách o užívání alkoholu a drog, sexuální aktivitě či o jiných záležitostech spjatých s vaším životním stylem. Buďte vždy upřímní, když se vás bude lékař ptát, zda užíváte předepsané léky a dodržujete plán léčby. Pokud pravdu zamlčíte, nedivte se, pokud vám stanoví špatnou diagnózu.

Žádejte o shrnutí

Než opustíte ordinaci, požádejte doktora, aby shrnul své doporučení. Řekněte mu, ať zopakuje instrukce, které máte dodržovat. A ujistěte se, zda to chápete stejně. Vše si zapište, protože některé komplikovanější věci se vám mohou vykouřit z hlavy. 

Přístup pacienta 

Lékaři mají rádi aktivní přístup pacientů k nemoci - oceňují, když se pacienti vzdělávají a chtějí vědět co nejvíce, protože lékař má být partner v diskuzi, má poradit a usměrnit. Ale je důležité si toto neplést s přístupem pacientů typu "doktor internet" - kteří vše zjistí na internetu a myslí si, že lékaře mohou usměrňovat při určení diagnózy a léčby.
 

Autor: Lenka Kostková