účastní se většiny aktivit, tráví se svými blízkými všechen svůj čas a tak se přirozeně dostane k rodinné pohodě před televizí. Na začátku jen jako pasivní posluchač dění kolem, ale ve věku batolete, když už samo vnímá všechno kolem, chce i ono nahlédnout do kouzelného světa televize. Sledování televize je v rodině sociální událostí a interakcí jednotlivých jejích členů. V takovém případě i malé dítě pochopí tento aspekt sledování televize v rodinném prostředí a chce se na něm podílet.
Pro malé dítě je koukání TV procesem nácviku na sociální pozitivní návyky jako hraní si s hračkou, mytí zubů, které dělají postavy v televizním příběhu. Dítě tyto aktivity chce napodobovat a rádo je napodobuje. Je to způsob přirozeného sociálního učení, který je malým dětem blízký. Malé dítě má u televize emocionální reakce kontaktu jako mávání na postavičky a pozdravy (ahoj). Také vyjadřuje své emoce či kopíruje ty, které vidí jako např. strach a lítost, pokud někdo spadl, snahu o pomoc, radost, pokud se někdo směje (např. obličeje probouzejí v dětech smích). Můžeme mluvit o přiměřených emocionálních reakcích kontaktu, které dítě u televize zažívá a měli bychom je jako rodiče podporovat.
Zrakem přijímáme až kolem 90% informací ze svého okolí. Stimulace vizuálními podněty má velký význam již od raného dětství při udržení aktivace, protože je dostupná velmi snadno. Dítě se díky zraku relativně rychle seznamuje s tím, co se kolem něj děje. Už malé dítě vnímá vzdálenost, tvar, barevnost předmětů, zajímá ho sledovat pohyb. Díky zraku poznává sebe a své projevy, následně je tak může koordinovat. Sluch je smyslem, který se začíná rozvíjet již v prenatálním období. Po narození se významně podílí na rozvoji sociální interakce, řeči a myšlení. Malé dítě rozlišuje lépe vysoké zvuky a upřednostňuje lidský hlas před jinými zvukovými podněty. Schopnost lokalizovat zdroj zvuku se objevuje ve 3. měsíci. Pokud zvuky vycházejí z televize nebo na dítě někdo zavolá, při správně proměňující vývinu sluchového vnímání se dítě za zdrojem zvuku otočí, reaguje na něj. S přibývajícími měsíci dítě vnímá i zvuk tišší. Postupně se u něj rozvíjí porozumění slovům jazyka, ve kterém se na něj mluví. Jednoduchým slovům umí dítě porozumět už kolem 8. měsíce. Před dovršením prvního roku samo produkuje jednoduchá slova s významem. Dítě při vnímání určitého objektu oddělí tento objekt od množství jiných, které současně nebo následně působí na jeho nervovou soustavu. Velkou roli v procesu vnímání mají zkušenosti. S nabýváním zkušeností začíná dítě vnímat komplexně - vzniká koordinovaná smyslová činnost. Do těchto jeho zkušeností zapadají i vizuální a sluchové vjemy, které mu může nabídnout sledování televize.
Vše s mírou platí v tomto případě stejně jako všude. Je důležité, kolik času denně tráví batole pro televizí a jaký program sleduje. Pokud sleduje televizi cca. půl hodiny, v lepším případě jen v krátkých sekvencích 2-4 minutových příběhů, v přiměřeném tempu, které je dítě schopno vnímat, tak to pro něj může být přínosem a nezatěžuje ho. Pokud je to odborně a s respektem na dětského diváka připravený a kontrolovaný program, je sledování takového programu pro dítě vhodné, rozvíjející a dokonce povzbuzující jeho vývoj. Samozřejmě, nedá se říci, že dítě, které sleduje televizi denně méně než hodinu a kterému se v následujícím denním čase rodiče pečlivě věnují - čtou s ním knihy a hrají si - by mělo nějakým způsobem ohrožen vývoj. Horší je to však v případě, že čas strávený u televize supluje čas, který mohlo strávit s rodičem při knihách či hračkách a tento čas již později během dne nedostane. U nejmenších dětí má rodič šanci celý proces sledování televize řídit a o tom, co a kdy bude dítě vidět, i plně rozhodovat.
Jaké parametry má mít televizní program pro batolata? Děti by měly sledovat programy určené pro děti, u malého batolete to platí obzvlášť. Tyto televizní programy by měly:
Doporučuje se podporovat aktivní komunikaci malých dětí s děním na televizní obrazovce. Tato aktivní komunikace se naplno rozvíjí u dětí během sledování televize, kdy si např.zpívají písničky z televize, vyprávějí k postavám, upozorňují okolí na události děje, dávají pokyny a rady a snaží se o napodobování toho, co vidí. Stejně po zhlédnutí nějakého impulsu z televize by děti, které již mluví, měly požadovat interakci s okolím, dávat dospělým kolem sebe spoustu otázek o příběhu nebo dějích s ním souvisejících.
Autor: Lenka KostkováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu zakázáno.
Stránka Naše návody používá cookies. Více informací zde.