Jak už to chodí, vždy krátce po období vzdoru a opětnému nabytí rovnováhy bývá dítě mimořádně pozitivní - má viditelně rádo svoje rodiče, prarodiče, sourozence, učitele, školku, kamarády i zvířátka.Neprotestuje tolik, naopak, snaží se nám vyjít maximálně vstříc a spolupracovat. Dítě je mnohem více přístupné našim argumentům, pokud mu umíme rozumně vysvětlit "proč toto ne", často poslechne, a to dokonce s radostí. Někdy si však i tak udělá věci tvrdohlavě po svém. Toto věkové období je velmi vhodným obdobím pro první "vážně" diskuse. Pětileté dítě je velmi milým společníkem - rádo si s námi vypráví o všem možném, zvažuje vaše argumenty a přidává k nim své vlastní názory, zajímá se nejen o sebe, ale i o lidi kolem sebe, snaží se vcítit do jejich pocitů. Obvykle je štědré a velkorysé. Velmi se snaží, aby nám udělalo radost, abychom byli s ním spokojeni - i když mu to ne vždy vyjde - ale, rodiče, všímejte si tu snahu a pochvalte a povzbuzujte dítě ke spolupráci. Vězte, že si nepřeje nic víc, než být "dobrý chlapec" nebo "šikovná holčička." Stále však potřebuje vaši pochvalu a povzbuzení, i když to nedává tak najevo jako v mladším věku, stejně může skrývat i svou radost z pochvaly. Postupně přechází i období "dětských lží" Dítě více vnímá realitu a už tolik nefantazíruje, přesto je ještě občas při lži přichytíte, hlavně pokud udělá "něco špatného." Dítě si totiž nechce ani před sebou samým přiznat, že udělalo chybu. Toto velmi příjemné a téměř bezproblémové období si vychutnejte, protože když se bude dítě blížit k šestým narozeninám, jeho povaha se opět začne měnit a čeká nás nová krize.
Dítě je pohybově velmi zdatné, má spoustu energie. Nejen že nás dokáže svojí neúnavností dobře zničit, ale je schopné dělat už nějaký cílený sport.
V tomto období je proto vhodné zapsat dítě na některý ze sportovních kroužků.
Dítě mluví už gramaticky téměř bezchybně, vyjadřuje se podobně jako dospělí. Používá již velmi složité věty a souvětí a v jeho způsobu vyjadřování, argumentaci často objevíme vlastní prvky. V jeho výslovnosti mohou být ještě nějaké nedostatky - většinou jsou to písmena R, L a sykavky, které děti v tomto věku ještě trápí. Pokud má vaše dítě problém s výslovností, v pátém roce je nejvyšší čas začít to řešit. Návštěvu logopeda už neodkládejte, je dobré vstoupit do školy už s bezproblémovou výslovností.
Právě naopak - hra je stále velmi důležitým prvkem vývoje dětí, právě díky ní se dítě učí nové věci, zkouší různé situace, cvičí si vlastní reakce a učí se spolupracovat (pokud má ve hře partnera) ... Ve hře dítě stále více napodobuje činnosti dospělých. V tomto věku se stále výrazněji diferencují hry chlapců a dívek - chlapci si hrají s auty, na hasiče, policisty a vojáky, dívky s panenkami, na princezny, na rodinu.
Děti jsou velmi individuální a navíc rozdíly mezi jednotlivými dětmi se v tomto věku stále více a více zvětšují, proto se nedá jednoznačně říci, kdy by si mělo dítě osvojit nějakou schopnost. Nesrovnávejte je proto! Nechtějte od dítěte, aby dělalo něco jen proto, že to dělá sousedovo dítě, nebo jste si někde přečetli, že "toto by už mělo umět."
Jízda na kole, bruslete, skákejte přes švihadlo ...Dítě má již natolik koordinované pohyby a dokáže dobře udržet rovnováhu, že pravděpodobně zvládne i jízdu na kole bez opěrných koleček. Ale ne bez přilby! Také dokáže skákat přes švihadlo, zvládne první kroky na kolečkových i ledních bruslích, i jízdu na skateboardu.
I když kroužků pro pětileté děti je již velmi mnoho - mohou chodit na bruslení, fotbal, gymnastiku, tenis, dokonce hokej, judo ..., já se přimlouvám za základní sportovní přípravu, v níž se klade důraz na rovnoměrné svalové zatížení, jako je základní gymnastická příprava či taneční průprava. Určitě je však vhodné, tam kde jsou na to možnosti, absolvovat i plaveckou přípravku a tříměsíční bruslařskou přípravku, což dnes nabízejí i některé školky.
Pamatujete si ještě z dětství skákání "školky"? Vezměte křídu, nakreslete "školku" - skákacího panáka a skákejte přes něj na jedné noze.
Využijte každou příležitost k improvizované hře, které podporují koordinaci ruky a oka (příprava na psaní). Kutálejte kuličky do jamky, házejte fazolky na určený cíl, kroužky na tyč. Ze sportů je vhodný je i basketbal - házení do nižšího koše, shazování kuželek, billiard ...
Podporujte dítě v činnostech jako kreslení, vymalovávání, stříhání, lepení, skládání, navlékání korálků, šití a pod., Protože podporují vývoj jemné motoriky, velmi důležité k psaní.
Vezměte ho s sebou do práce, poproste o to i jeho otce či blízké příbuzné. Dítě si chce utvořit "komplexní obraz světa" a to do toho zapadá. V tomto věku však více než práce, "při kterých se jen ťuká do počítače", dítě zaujmou manuální profese - požárníci, zedníci, stavbaři, popeláři a pod., Kde je výsledek či způsob práce okamžitě viditelný. Snažte se dítěti ukázat tyto "hmatatelné" práce - např.. když procházíte kolem staveniště, vezměte ho na ukázku práce hasiče či policisty. Pokud není možnost vidět profesi "naživo", pomozte si knížkami, pohádkami či vlastním popisem. Můžete se na danou profesi zahrát. Pamatujete si z dětství ještě hru: "Jsem řemeslník, pocházím z Afriky-papriky a moje řemeslo začíná na ... a končí na ..."? Pokud ne, připomínáme, že jeden účastník hry řekne tuto větu s počátečním a posledním písmenem řemesla a beze slov ho předvádí a ostatní hádají. Kdo uhodne, ztvárňuje další řemeslo. Pokud je účastníků hry více, mohou jít za dveře dva či tři z nich a tam se dohodnou na řemesle, které pak ostatním předvedou.
Pořiďte si různé encyklopedie, faktografické knihy pro děti, atlas světa, nebo ještě lépe, glóbus. Povídejte si o různých kulturách - na světě je mnoho zemí, množství národů, které mají různé kulturní zvyky. Přečtěte si o některých z nich zajímavé informace, podívejte se, kde leží tato místa na mapě, pokud máte možnost, zajděte na nějakou exotickou výstavu, a ochutnejte exotické jídlo. Velmi zajímavými tématy pro děti tohoto věku jsou např.. i vesmír, zjednodušené teorie o vzniku světa a lidské tělo.
Nachystejte si plastové sklenice a nádoby různých tvarů a velikosti a hrajte si s vodou. Naplňte některou z nádob zcela vodou a tipujte: Když vodu přelijeme do této nádoby, vejde se do ní nebo se vylije? Nebo nalijte např.. do každé z nádob stejné množství vody. Diskutujte: Proč se nám zdá, že někde je vody více a někde méně (optický klam)? Proč se nám zdá, že ve vysoké a úzké nádobě je více vody než v krátké a široké?
Dítě přece bude za chvíli prvňáček. Hry, které jsou předpřípravou na čtení, vlastně podporující fonematické vědomí. Proto nyní jen stručně: fonematického vědomí je schopnost pochopit, že celé slovo, jako např.. doma, se dá rozdělit na jednotlivé hlásky, jako: d o m a, i na slabiky: do-ma.
Základní hry:
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu zakázáno.
Stránka Naše návody používá cookies. Více informací zde.