aby mohlo do školy nastoupit. Vstup do školy představuje pro dítě zátěž, kterou musí být připraveno zvládnout. Pozdější psychický vývin nebo odchylky ve fyzických dispozicích se mohou stát "překážkou", se kterou dítě obtížnější zvládá náročné úkoly ve školním prostředí. K činitelům, které mohou negativně ovlivnit připravenost může být citová deprivace, labilita, nedostatek bezpečí v rodinném zázemí a konflikty v rodině.
který umožňuje dítěti dobře si osvojovat školní znalosti a schopnosti. Tento vývoj probíhá na biologické úrovni, ale v kontextu s vnějšími okolnostmi a prostředím, ve kterém dítě vyrůstá a s osobami, s nimiž se setkává.
Způsobilé dítě se v tomto směru dokáže na několik hodin odloučit od své matky, učit se pod vedením pedagoga a začlenit se do skupiny spolužáků, kde vytváří dobré vztahy a dokáže se přizpůsobit novým podmínkám. Školsky zralé dítě dokáže např. odlišit hru od povinnosti a úkol dokáže splnit navzdory objeveným překážkám. Dokáže kontrolovat okamžité nápady a impulsy.
a méně vyrovnaný než u dívek, časem se tento rozdíl stírá.
utlumené nebo impulzivní děti, nesoustředěné, nesamostatné a jiné, hlavně proto, že vyžadují zvýšenou pozornost od rodičů, ale i od pedagoga.
• Dítě nechce odejít od rodičů, pláče.
• Nemluví, je negativistické.
• Slabě se kontroluje, podléhá impulsům.
• Není schopno samo plnit úkoly.
• Nedokáže se soustředit, snadno se rozptýlí.
• Přerušuje práci, zpívá si, odmítá pokračovat.
• Má problém s komunikací, s vyjadřováním, má malou slovní zásobu.
• Je dětské, hravé.
• Rozumový vývin se jeví jako opožděný.
Vzhledem k tomu, že se zkoumá školní zralost předem, je možné před nástupem do školy napravit drobné nesrovnalosti, např. logopedickou nápravou řeči, rozvojem motoriky, nácvikem samostatnosti. Programy na přípravu školní zralosti jsou například hry, kde se procvičují barvy, práce s celkem a jednotlivými částmi a jejich přeskupování, dělení rolí ve hrách apod.
V době odkladu se rozvíjí zralost dítě jako při nápravě zralosti, ale postupně a pomalu. Důležité je v tomto období rozvíjet znalosti dítěte pro nástup do školy, sociální znalosti a schopnosti a vedení k samostatnosti v různých oblastech.
Autor: Lenka KostkováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu zakázáno.
Stránka Naše návody používá cookies. Více informací zde.