První dny v mateřské škole a jejich nácvik

Datum článku: 5. 1. 2015

Máte v rukou rozhodnutí o tom, že je vaše děťátko přijaté do mateřské školy? Na jednu stranu radost, že z vašeho mrňouska bude školáček, ale také starost, jak vše ve své věku zvládne. Přepadají vás rovněž pochybnosti jak to zvládnete vy, rodiče? Samozřejmě, že dítě musíte na nástup do mateřské školy svědomitě připravit a nic nepodcenit.

První dny v mateřské škole a jejich nácvik

Nástup do mateřské školy je pro vaše dítě důležitým zlomem v jeho životě

Nejen proto, že bude od vás odloučené na několik hodin v průběhu dne. I hry s jinými dětmi, konfrontace se skupinou neznámých tváří a vyšší požadavky na samostatnost jsou zcela nové. Hlavně první den ve školce je zcela výjimečný, mnoho dětí je právě v tento den poprvé delší dobu mimo domov.

Doposud se dítě koncentrovalo především na rodinu

Ve školce ale už nehraje hlavní roli, musí si vybojovat místo ve skupině. A to není pro naše nejmenší tak jednoduché, zato však velmi důležité, protože to rozvíjí jejich sociální schopnosti. Tato nová etapa v životě představuje pro mnoho dětí krizi. Reakcí na tuto krizi mohou být stavy, kdy se některé děti dočasně vracejí zpět na vývojově nižší úroveň, začnou se v noci počurávat nebo vyžadují od rodičů ochranu. Mějte tedy jako rodiče na paměti fakt, že ne všechny děti zvládnou nástup do školky bez problémů. Existuje však několik rad a triků, jak dětem tento zásadní životní krok pomoci zvládnout.

První dny v mateřské škole

• Když přijde den D, první návštěva školky, domluvte si s dítětem přesný čas, kdy pro něj přijdete, a slibte mu, že to dodržíte.
• Vyhněte se dlouhým rozlučkový scénám.
• I váš vlastní postoj k mateřské škole je velmi důležitý. V každém případě byste měli mít důvěru v učitelky v MŠ, kterým svěřujete své dítě. Vaše dítě vycítí, pokud si nejste jisti, a bude reagovat strachem.
• Je třeba i to, abyste překonali svou vlastní izolaci. Pro mnoho rodičů je těžké "vzdát se" dítěte. Dostanou strach, že už nebudou potřeba, že dítě je již samostatné a oni ztratili smysl života.
• Měli byste bez pochyb důvěřovat schopnostem svého dítěte, že si najde kamarády a zvládne požadavky, které na něj budou kladeny.
• Pokud ve vás dřímá strach, že to nezvládne a selže, bude vaše dítě nejisté, protože děti mají velmi citlivé "anténky" a rychle zachytí obavy rodičů.
• Osvoboďte se tedy od svého vlastního strachu. Pokud by mělo vaše dítě problémy, určitě nebudou způsobeno tím, že jste špatná máma nebo špatný otec. Potíže jsou docela normální, dítě je musí překonat - a to přispívá k jeho vývoji.

Rodiče tuto situaci znají

Přivedete své dítě do školky a ono od vás prostě nechce jít samo. Vymýšlí si všechno možné a pevně se drží jako klíště. Cítíte bolest dítěte. S těžkým srdcem a špatným svědomím se vymaníte ze sevření, posloucháte za dveřmi a pochybujete, zda se má vaše dítě skutečně dobře. Zatímco vy ještě dlouho přemýšlíte, zda jste opravdu udělali dobře, že jste tam dítě nechali bez vás, dítě se už dávno rozptýlilo a hraje si s novými hračkami.

  • Tip

Přesto, že chápete, jak je vašemu dítěti těžko, nenechte se obměkčit a nevemte plačící dítě domů, nebo dokonce k sobě do práce. Děti se ve většině případů zklidní v momentě, kdy jim rodiče zmizí z dosahu. Děti samozřejmě vycítí, že i rodiče jsou v této situaci nesví. Výraz tváře, držení těla, váhání, ať už jít, nebo ještě chvíli zůstat - to vše prozrazuje nejistotu rodičů. Jsou to často rodiče, kdo dětem ztěžuje rozloučení. Dítě se většinou nechá po krátkém čase od smutku odpoutat a velmi rychle si zvykne na novou situaci. Příliš prodlužované rozlučkové ceremoniály jsou kontraproduktivní. Až 90% učitelek v jedné německé studii udává, že velkou přítěží v jejich práci je to, že se matky nedokážou odpoutat od svých dětí. Psychologové radí. Pokud je máma v prvních týdnech příliš přecitlivělá a sama stěžuje rozloučení s dítětem, je dobré popřemýšlet, zda by tuto její roli neměl raději převzít otec.

Dárky

Protože rituály jsou z psychologického hlediska důležité, právě psychologové doporučují k překonání této přechodné situace v první den školky následující. Mějte připraven dárek. Ten poskytne - podobně jako slabikář v první třídě ZŠ - nástupu do školky rituální rámec. Dárkem může být láhev s obrázky na pití, nádoba na svačinu nebo nové tenisky - hlavní je, že to bude něco, co dítě dobře využije. 

Plakat i smát se zároveň

První den ve školce (ale i ty další) kolísají děti mezi radostí a obavami, mezi hrdostí a skepsí. Jde o období plné protichůdným emocí. Smát se, plakat - nebo obojí najednou? V době kolem nástupu do mateřské školy je tak trochu narušen i chod celé rodiny. I mámy a otcové bojují se smíšenými pocity. Nezřídka cítí smutek z toho, že dítě je už velké a nebude si celý den hrát doma. Některé mámy zažívají dokonce pocity viny, když svěřují své dítě do cizích rukou. Na druhé straně ale pociťují radost z toho, že budou mít opět více času na své aktivity, na svou práci.

Otázka osobnosti

Jestli potrvá adaptační fáze jen pár dní nebo několik týdnů, to se u dětí liší. Protože to, jak snadno nebo obtížně si děti zvykají v novém prostředí má sice dočinění s tím, zda má dítě 2,5 či 3,5 roku - jde však mnohem více o otázku osobnosti a jiné okolnosti. Možná se právě začínajícímu školkaři narodila sestřička nebo máma opět nastoupila do zaměstnání. Tyto okolnosti mohou u dítěte vzbuzovat nejistotu. Typické znaky toho, že dítě se ještě s takovými situacemi nevyrovnalo, jsou potíže při navazování kontaktů a agresivita.

S nácvikem to jde snadněji

Pokud dítě vykazuje takové známky chování, odborníci doporučují, aby se rodiče včas kontaktovali učitelkami v mateřské škole a objasnili si otázky jako: chovalo se takto dítě už i v jiných zařízeních (jeslích, mateřském centru apod.)? Jak se dítě chová doma? Řeklo rodičům, co se mu ve školce nelíbí? Vzájemná otevřenost je v takových případech velmi důležitá. Tím je možné integraci dítěte aktivně podpořit. S novou situací se snadno vypořádávají většinou děti, o které se již kromě rodičů předtím staral někdo cizí, např.. chůva, nebo děti, které navštěvovaly jesle. Pro ně bývá přechod zpravidla plynulejší, v konečném důsledku už vědí, co je rozloučení. I zde se však mohou vyskytnout problémy. Nezřídka si rodiče stěžují na to, že dítě, které dříve navštěvovalo jesle, je ve svých schopnostech podceňováno. Jíst, obléknout se, jít na toaletu - to vše jsou věci, které již tyto děti ovládají. Rodiče i učitelé by tedy v takovém případě měli dbát na to, aby děti nedělaly krok zpět ve svém vývoji.

Čemu se vyhnout první den?

Vyhněte se větám jako: "Podívej, Péťa také nepláče!" Nebo "Nevyváděj tady takhle!", I výhružek typu "Pokud nepůjdeš pěkně za dětmi, nepůjdeme v sobotu do bazénu". Také "povzbuzení" jako "Vždyť si již velká holčička" nebo "Indiáni přece nepláčou" se míjejí účinkem a jsou nevhodné.

Oslavujte!

Udělejte z prvního dne ve školce malou slavnost. Není to přece jen takový "obyčejný" den. Ráno můžete dítě probudit s novou hračkou - kamarádem, který s ním půjde do školky také, nebo mu po návratu domů připravte oblíbený dezert. Na malou párty může přijít i babička s dědečkem, kteří se novopečeného předškoláka s přiměřenou vážností na všechno zeptají a nezapomenou ho pochválit, jaký je šikovný, velký a jak vše krásně zvládá. A ani další dny ve školce nebudou pro něho všední a obyčejné.