protože již během samotného prenatálního vývoje jsou ponořeni do asi cca jednoho litru průhledné vodnaté kapaliny - nazývané také plodová voda. Tím, že se mrňousci vyvíjejí ve vodním prostředí, tedy nemají problém se za určitých podmínek vrátit se zpět k vodě a s naší pomocí jim umíme zajistit, aby se v ní cítili příjemně. Kromě toho, že jim je to skoro vlastní, má tato aktivita blahodárné vlivy, jak na motorický, tak i psychologický vývoj dítěte. Podle vědeckých výzkumů bylo prokázáno, že plavání u nejmenších dokáže prohlubovat spánek a zlepšuje metabolismus, či chuť k jídlu.
podle pediatrů ihned po zahojení pupečníku. Kromě toho má asi každá maminka zažitý každodenní rituál s večerním koupáním, který je dobré provádět asi cca 20 minut po jídle. Dobré je, pokud dítě v bezpečí matčina náručí slyší zvuk tekoucí vody, což při pravidelně se opakujícím rituálu v souvislosti s následnými příjemnými zážitky, děťátko intuitivně vycítí a vložení do vody očekává.
ať už v poloze na zádech nebo na bříšku, přičemž je velmi důležitý správný úchop, který stabilizuje slabé šíjové svalstvo dítěte. V drtivé většině případů mají děti vodu rády, ale jak jistě všichni víme, nejsou schopny "klasicky plavat", a proto lze jejich "cachtání" brát jako součást hry, kde jim třeba dát příležitost, aby si ve vodě hrály i s hračkami.
což způsobí, že dítě si buď činnost oblíbí, nebo naopak. Děti si tímto způsobem postupně zvykají nejen na tuto činnost, ale i na kolektiv dětí a společnost kolem sebe, kromě toho ve srovnání s "neplavajícími dětmi" bývají otužilejší, zdravější, vnímavější a krásné prospívají v psychomotorickém vývoji. Podle odborníků hlavní smysl plavání spočívá ve vytváření podmínek k pohybovým schopnostem dětí a jejich dalšímu rozvoji.
a tím se dokáží naučit plavat i pod hladinou, čímž jsou ostatní činnosti prováděné jakoby přirozenou formou. Důležitou součástí při vedení dítěte ve vodě je neustále navazovat slovní a oční kontakt a plynulý přechod mezi navazujícími polohami, kde náročnější lekce jsou střídány s odpočinkovým časem, často spojovaným různými říkankami a písničkami. A jelikož pro děti jsou důležité rituály, lekce bývají v podobném duchu, kde se časem přidávají náročnější úkony. Při dodržení všech podmínek, samozřejmě i hygienických a biologických, se stává pohybová stimulace u dítěte něčím, co může být bohatým přožitkem nejen pro dítě, ale i pro rodiče. Navíc vzájemná vazba podněcuje tělesný, pohybový, psychický i sociální rozvoj.
kde se rodič na základě prvního dojmu umí rozhodnout. Snad největší pozitivum tohoto krásného sportu spočívá v posílení vzájemného vztahu rodiče a dítěte, v příjemně strávených společných chvílích.
Autor: Lenka KostkováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu zakázáno.
Stránka Naše návody používá cookies. Více informací zde.