Plavání pro kojence a batolata

Datum článku: 29. 10. 2014

Uvažujete o tom, přihlásit své miminko do kurzu plavání pro nejmenší? Tato aktivita má na své straně spoustu příznivců, ale i odpůrce. A vzhledem k narůstajícímu zájmu rodičů, roste i počet krytých bazénů, které tuto činnost nabízejí.

děti, miminka, kojenci, batolata, plavání, kurzy pro kojence a batolata

Tato smysluplná aktivita je v podstatě dětem velmi blízká,

protože již během samotného prenatálního vývoje jsou ponořeni do asi cca jednoho litru průhledné vodnaté kapaliny - nazývané také plodová voda. Tím, že se mrňousci vyvíjejí ve vodním prostředí, tedy nemají problém se za určitých podmínek vrátit se zpět k vodě a s naší pomocí jim umíme zajistit, aby se v ní cítili příjemně. Kromě toho, že jim je to skoro vlastní, má tato aktivita blahodárné vlivy, jak na motorický, tak i psychologický vývoj dítěte. Podle vědeckých výzkumů bylo prokázáno, že plavání u nejmenších dokáže prohlubovat spánek a zlepšuje metabolismus, či chuť k jídlu.

S vodou je možné děťátko seznámit kdykoliv,

podle pediatrů ihned po zahojení pupečníku. Kromě toho má asi každá maminka zažitý každodenní rituál s večerním koupáním, který je dobré provádět asi cca 20 minut po jídle. Dobré je, pokud dítě v bezpečí matčina náručí slyší zvuk tekoucí vody, což při pravidelně se opakujícím rituálu v souvislosti s následnými příjemnými zážitky, děťátko intuitivně vycítí a vložení do vody očekává.

Plavání v dětských klubech je založeno převážně na splývání po hladině s oporou rodiče,

ať už v poloze na zádech nebo na bříšku, přičemž je velmi důležitý správný úchop, který stabilizuje slabé šíjové svalstvo dítěte. V drtivé většině případů mají děti vodu rády, ale jak jistě všichni víme, nejsou schopny "klasicky plavat", a proto lze jejich "cachtání" brát jako součást hry, kde jim třeba dát příležitost, aby si ve vodě hrály i s hračkami.

Výsledek je závisly na vhodném přístupu a přiměřeném metodickém postupu,

což způsobí, že dítě si buď činnost oblíbí, nebo naopak. Děti si tímto způsobem postupně zvykají nejen na tuto činnost, ale i na kolektiv dětí a společnost kolem sebe, kromě toho ve srovnání s "neplavajícími dětmi" bývají otužilejší, zdravější, vnímavější a krásné prospívají v psychomotorickém vývoji. Podle odborníků hlavní smysl plavání spočívá ve vytváření podmínek k pohybovým schopnostem dětí a jejich dalšímu rozvoji.

Seznámení se s vodou po celém povrchu těla způsobuje poznání působení tlaku a vztlaku vody,

a tím se dokáží naučit plavat i pod hladinou, čímž jsou ostatní činnosti prováděné jakoby přirozenou formou. Důležitou součástí při vedení dítěte ve vodě je neustále navazovat slovní a oční kontakt a plynulý přechod mezi navazujícími polohami, kde náročnější lekce jsou střídány s odpočinkovým časem, často spojovaným různými říkankami a písničkami. A jelikož pro děti jsou důležité rituály, lekce bývají v podobném duchu, kde se časem přidávají náročnější úkony. Při dodržení všech podmínek, samozřejmě i hygienických a biologických, se stává pohybová stimulace u dítěte něčím, co může být bohatým přožitkem nejen pro dítě, ale i pro rodiče. Navíc vzájemná vazba podněcuje tělesný, pohybový, psychický i sociální rozvoj.

Pokud se již rodič rozhodne pro vodní radovánky, třeba si při výběru takového centra dát pozor na určité zásady 

  • dostatečně prostorné centrum s vyhovujícími hygienickými nároky, splňujícími určité očekávatelné nároky dětského i dospělého uživatele
  • bezpečné prostory vyhovující potřebám lezoucího případně chodícího začátečníka
  • odpočinkové a relaxační prostory sloužící k aklimatizaci po pohybové činnosti
  • prostředí bazénů by mělo splňovat hygienické předpisy
  • dostatečná teplota vody a vzduchu
  • v neposlední řadě odbornost, resp. personální obsazení instruktorů

Nejlepší je, pokud je možnost nahlédnutí na probíhající hodinu,

kde se rodič na základě prvního dojmu umí rozhodnout. Snad největší pozitivum tohoto krásného sportu spočívá v posílení vzájemného vztahu rodiče a dítěte, v příjemně strávených společných chvílích.

Autor: Lenka Kostková