Malování jako součást léčby uměním u dětí

Datum článku: 19. 8. 2014

Napadlo vás někdy, co vše mohou prozradit kresby o svých autorech? A víte, že se dá s pomocí kresby stanovit i diagnóza a správný postup léčby? A slyšeli jste něco o arteterapii?

léčba uměním, děti, výchova dětí, zdravý vývoj dítěte, malování

Arteterapie - co to je?

Pojem arteterapie pochází z latiny, přičemž "art" nebo "artis" přeložíme jako umění. Pokud bychom šli úplně do detailů, musíme si vysvětlit také pojem "therapón" - v původním významu je vyjádřením ošetřovatele bohů nebo jejich služebníka. Z tohoto slova vznikl pojem "therapeia" což značí léčení, ošetřování. Z tohoto vysvětlení lze vyjádřit nejjednodušší definici arteterapie - léčba uměním.

Arteterapie se velmi často spojuje s výtvarným uměním

Pro splnění svého cíle využívá prostředky, kterými jsou kresba, malba, modelování, sochařství, grafika či tvorba masek. J. Pogády ji ve své knize o použití dětské kresby v diagnostice a léčbě charakterizuje jako: "... především terapeutické využití výtvarné činnosti." Ne všichni odborníci ji však spojují jen s výtvarným uměním. Mnozí pod pojmem arteterapie rozumějí léčbu různými druhy umění.  Bez ohledu na přesné vymezení arteterapie, její cíl zůstává stále stejný - pomáhat tam, kde slova nemohou nebo nedokáží pojmenovat to, co trápí duši nebo tělo člověka. Arteterapie se úspěšně využívá při diagnostice psychických a fyzických potíží a léčbě nejrůznějších onemocnění, protože:"Umění je zvláštní a krásné tím, že se v něm nedá klamat." (A.P. Čechov)

Význam a uplatnění arteterapie

Využití arteterapie je opravdu široké. Tato diagnostická a terapeutická metoda dokáže analyzovat povahové rysy člověka. Podílí se na vnitřním obohacení člověka, jeho vzdělávání a rozvoji. Správně aplikování arteterapie uvolní stres. Pro mnohé je tato metoda vděčným relaxačním prostředkem. Stejně dobře se uplatňuje při léčbě lidí s psychickým nebo tělesným postižením. Při své činnosti ji využívají psychologové, vychovatelé, sociální i rehabilitační pracovníci. Nesmíme zapomenout na její pozitivní účinky při procesu nabývání nových informací.

Arteterapii využívají odborníci při komunikaci s dětmi v předškolním a raném školním věku,

protože navodit slovní projev neznámého dítěte je často velmi obtížné. Kresba či malba dokáže vypovědět to, co je ukryto hluboko v dětské dušičce. Dětský obrázek je malým uměleckým dílem. Jak řekl Eugéne Jonesco: "Umělecké dílo je výrazem tajemné skutečnosti, kterou se člověk pokouší říct ostatním ..."Arteterapie u dětí patří mezi základní komunikační prostředky, je způsobem jejich sebevyjádření. Existují metody arteterapie, které pomáhají dětem s poruchami řeči, sluchu, problémy v učení, ale i zdravotními potížemi v podobě astmatu. "Léčba uměním" zahrnuje prostředky, které dokáží pomoci týraným a zneužívaným dětem nebo mladistvým toxikomanům. Významné uplatnění má arteterapie ve stádiu dospívání, když se mladý člověk setkává s problémy hledání sebe samého či odmítáním autorit.V léčbě dospělých bývá spíše doplňkovou metodou, protože ve světě zletilých převládá v diagnostice a léčbě verbální projev.

Děti a arteterapie

Pro dětský věk je charakteristické, že dítě nedokáže prostřednictvím verbální komunikace vyjádřit to, co umí prostřednictvím hry, kresby nebo pohybu. Drtivá většina terapeutů se ztotožňuje s názorem, že děti dokáží prostřednictvím výtvarných dílek vyjádřit svůj vnitřní svět.

Často při diagnostice a terapii dětí nestačí jen samotné využití arteterapie

Proto se tato metoda kombinuje s autogenním tréninkem (u starších dětí), terapií hrou, léčbou prostřednictvím různých loutek, psychogymnastikou nebo psychodramatem. Z uvedeného vyplývá, že "léčbu uměním" můžeme kombinovat s jinými druhy terapií.

Individuální a skupinová arteterapie

Už samotný název individuální arteterapie napovídá, že dítě je v kontaktu pouze s terapeutem. Nejčastěji komunikace mezi nimi začíná spontánní kresbou. Později se vybírají témata, která souvisejí s problematikou dítěte.

U dětí s poruchami chování přichází nejčastěji na řadu kresba s názvem Moje rodina

Děti dokážou prostřednictvím takovéto kresby hodně vypovídat o členech své rodiny i jeho postavení v ní. Často kreslí zvířata, která jsou podle nich plnohodnotným členem rodiny. Pokud dítě v tomto tématu objeví především nábytek a ne lidské postavy, svědčí to o nedostatečném fungování rodiny resp. o neplnění jejího skutečného poslání. V některých případech děti na obrázku jasně nakreslí konflikty, kterých jsou svědkem v běžném životě (hádky rodičů, bitky apod.). Děti s úzkostnými poruchami nebo poruchami chování dokážou vyjádřit své úzkostné pocity právě prostřednictvím kresbičky. Stejně i děti, které mají problémy ve škole, vědí své pocity jasně přenést na papír. Kreslí konkrétní konflikty probíhající ve škole i doma.

Diagnostika prostřednictvím kresby

přináší informace o vnitřním světě dítěte a dává možnost porozumět mu. Dítěti můžeme pomoci jen tehdy, pokud známe jeho problém a následně zahájíme účinnou léčbu.

Autor: Lenka Kostková