Pojem arteterapie pochází z latiny, přičemž "art" nebo "artis" přeložíme jako umění. Pokud bychom šli úplně do detailů, musíme si vysvětlit také pojem "therapón" - v původním významu je vyjádřením ošetřovatele bohů nebo jejich služebníka. Z tohoto slova vznikl pojem "therapeia" což značí léčení, ošetřování. Z tohoto vysvětlení lze vyjádřit nejjednodušší definici arteterapie - léčba uměním.
Pro splnění svého cíle využívá prostředky, kterými jsou kresba, malba, modelování, sochařství, grafika či tvorba masek. J. Pogády ji ve své knize o použití dětské kresby v diagnostice a léčbě charakterizuje jako: "... především terapeutické využití výtvarné činnosti." Ne všichni odborníci ji však spojují jen s výtvarným uměním. Mnozí pod pojmem arteterapie rozumějí léčbu různými druhy umění. Bez ohledu na přesné vymezení arteterapie, její cíl zůstává stále stejný - pomáhat tam, kde slova nemohou nebo nedokáží pojmenovat to, co trápí duši nebo tělo člověka. Arteterapie se úspěšně využívá při diagnostice psychických a fyzických potíží a léčbě nejrůznějších onemocnění, protože:"Umění je zvláštní a krásné tím, že se v něm nedá klamat." (A.P. Čechov)
Využití arteterapie je opravdu široké. Tato diagnostická a terapeutická metoda dokáže analyzovat povahové rysy člověka. Podílí se na vnitřním obohacení člověka, jeho vzdělávání a rozvoji. Správně aplikování arteterapie uvolní stres. Pro mnohé je tato metoda vděčným relaxačním prostředkem. Stejně dobře se uplatňuje při léčbě lidí s psychickým nebo tělesným postižením. Při své činnosti ji využívají psychologové, vychovatelé, sociální i rehabilitační pracovníci. Nesmíme zapomenout na její pozitivní účinky při procesu nabývání nových informací.
protože navodit slovní projev neznámého dítěte je často velmi obtížné. Kresba či malba dokáže vypovědět to, co je ukryto hluboko v dětské dušičce. Dětský obrázek je malým uměleckým dílem. Jak řekl Eugéne Jonesco: "Umělecké dílo je výrazem tajemné skutečnosti, kterou se člověk pokouší říct ostatním ..."Arteterapie u dětí patří mezi základní komunikační prostředky, je způsobem jejich sebevyjádření. Existují metody arteterapie, které pomáhají dětem s poruchami řeči, sluchu, problémy v učení, ale i zdravotními potížemi v podobě astmatu. "Léčba uměním" zahrnuje prostředky, které dokáží pomoci týraným a zneužívaným dětem nebo mladistvým toxikomanům. Významné uplatnění má arteterapie ve stádiu dospívání, když se mladý člověk setkává s problémy hledání sebe samého či odmítáním autorit.V léčbě dospělých bývá spíše doplňkovou metodou, protože ve světě zletilých převládá v diagnostice a léčbě verbální projev.
Pro dětský věk je charakteristické, že dítě nedokáže prostřednictvím verbální komunikace vyjádřit to, co umí prostřednictvím hry, kresby nebo pohybu. Drtivá většina terapeutů se ztotožňuje s názorem, že děti dokáží prostřednictvím výtvarných dílek vyjádřit svůj vnitřní svět.
Proto se tato metoda kombinuje s autogenním tréninkem (u starších dětí), terapií hrou, léčbou prostřednictvím různých loutek, psychogymnastikou nebo psychodramatem. Z uvedeného vyplývá, že "léčbu uměním" můžeme kombinovat s jinými druhy terapií.
Už samotný název individuální arteterapie napovídá, že dítě je v kontaktu pouze s terapeutem. Nejčastěji komunikace mezi nimi začíná spontánní kresbou. Později se vybírají témata, která souvisejí s problematikou dítěte.
Děti dokážou prostřednictvím takovéto kresby hodně vypovídat o členech své rodiny i jeho postavení v ní. Často kreslí zvířata, která jsou podle nich plnohodnotným členem rodiny. Pokud dítě v tomto tématu objeví především nábytek a ne lidské postavy, svědčí to o nedostatečném fungování rodiny resp. o neplnění jejího skutečného poslání. V některých případech děti na obrázku jasně nakreslí konflikty, kterých jsou svědkem v běžném životě (hádky rodičů, bitky apod.). Děti s úzkostnými poruchami nebo poruchami chování dokážou vyjádřit své úzkostné pocity právě prostřednictvím kresbičky. Stejně i děti, které mají problémy ve škole, vědí své pocity jasně přenést na papír. Kreslí konkrétní konflikty probíhající ve škole i doma.
přináší informace o vnitřním světě dítěte a dává možnost porozumět mu. Dítěti můžeme pomoci jen tehdy, pokud známe jeho problém a následně zahájíme účinnou léčbu.
Autor: Lenka KostkováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu zakázáno.
Stránka Naše návody používá cookies. Více informací zde.