Vhodnost můžeme hodnotit podle obsahu (o čem je daná kniha), podle ilustrací, podle celkové formy knihy (leporelo, brožura, pevná vazba ...), podle vývojové úrovně řeči a porozumění dítěte. Právě správný výběr knihy z hlediska vývinu komunikačních schopností je velmi důležitý v raném věku. Na jedné straně, tak jak se vyvíjí řeč, dítě si osvojuje nová slova, věty se stávají složitějšími, roste úroveň porozumění a vyvíjejí se gesta i celková neverbální komunikace, přímo úměrně se zvětšují nároky dítěte na samotný text knihy, jím vyjádřený obsah i formální složitost ( např. samotná délka vět). Na druhé straně, pokud je zvolena kniha "o krok" nad celkovou vývojovou úrovní dítěte, pozitivní dítě stimuluje, nenudí ho. A jak mezi různými druhy zboží najdeme věci průměrné, horší, lepší a výborné, týká se to i označení dětských knih. Platí zásada, že děti by se měly setkávat jen s těmi nejlepšími knihami. Knihami, které pomáhají rozvíjet různé schopnosti dítěte jako řeč, pozornost, paměť, narativní schopnosti (vyprávění) ... Pokud se tak děje od nejútlejšího věku, nenásilně děti vedeme k pozitivnímu vztahu ke knihám, vytváříme základ budoucí čtenářské schopnosti a čtenářských návyků. Nabízíme tedy několik rad, které vám mohou pomoci zorientovat se při výběru knihy podle aktuální řečové úrovně vašeho dítěte v raném věku.
Po 8. měsíci dítě rozumí prvním slovům, zejména těm, které jsou doprovázeny gesty (paci-paci ...), po 10. měsíci začíná používat první "pseudoslova" (nepodobají se formálně na slova dospělých, ale už označují jistou skutečnost, např . "FÚ" -svíčka, "bo" - voda, pít ...) a zhruba kolem 12. měsíce se objevuje první slovo. Charakteristická je pro děti senzomotorická hra. Vzhledem k tomu jsou vhodná leporela (obrázkové knihy z tvrdého obalu, které dítě může i "ochutnat"). V tomto období si velmi často strká vše do pusy, platí to i pro první knihy. Nebuďte z toho nervózní. Velmi dobrá jsou leporela vyrobeny z textilu, pogumovaná nebo vyrobená z netoxické gumy. Dítě rádo v tomto období poslouchá písničky nebo jednoduché rýmy, případně zvuky zvířat, které by první knihy měly obsahovat.
Porozumění slov se u dítěte zlepšuje. Dítě rozumí jednoduchým instrukcím i zákazům, roste slovní zásoba, která se pohybuje v rozmezí 5 - 30 slov. Dítě vypráví "tady a teď", to znamená, že pojmenovává činnosti, osoby a věci v běžných denních rutinách. Nejčastěji jsou těmi rutinami koupání, papání, oblékání ... Dítě se vyjadřuje jednoslovně. Dítě začíná chápat, že jednotlivé ilustrace v knize představují skutečné předměty a osoby. Ilustrace začíná být stejným symbolem jako slovo, oboje označuje realitu. Nejvhodnější jsou první textová leporela, v jejichž rámci se pojmenovává a ukazuje, tzv. interaktivní leporela. Při výběru by si rodiče měli vybírat knihy, v nichž:
Zvětšuje se množství slov, kterým dítě rozumí. Množství slov, které dítě aktivně používá, se pohybuje okolo 10 - 50. Právě takovém množství slov umožňuje začátek jejich kombinování. Výsledkem je, že se dítě snaží komunikovat prvními binomickými větami. Až do konce tohoto období dítě stále vypráví "tady a teď". Při výběru bychom měli upřednostnit:
Dítě postupně chápe stále lépe nejen samotný obsah slova, jeho sémantický a lexikální význam, ale začíná rozlišovat i gramatický význam. Zatímco menší dítě nevidí rozdíl mezi větami "Máma myje Ninu" a "Mámu myje Nina" (ze zkušenosti ví, že vždy myje máma Ninu), koncem třetího roku dítě začíná tyto věty rozlišovat. Rychle roste aktivní slovní zásoba dítěte, její množství převyšuje číslo 1 000. Zatímco do konce 2. roku mluvilo jen o přítomných dějích, v tomto období začíná mluvit o dějích, které se staly. Objevuje se minulý čas. Cenné jsou knihy, v nichž:
Porozumění dítěte se dále vyvíjí, dítě začíná chápat i dvou až třístupňové instrukce. Hlavním rysem je vývin vypravěčských (narativních) schopností. Dítě vypráví o přítomných, minulých i budoucích dějích. Zlepšuje se prostorové i časové pojetí. Do konce tohoto období se objevují i déle přiřazovací a podřadící souvětí nejčastěji se spojkami a, ale, proto, když - tak, že, protože, kde, který, či. Při výběru si všímáme:
Všechny tyto prvky podporují rozvoj vypravěčských schopností dětí a pomáhají mu osvojit si základní strukturu vyprávění příběhů. Ta je nesmírně důležitá pro pozdější učení se dítěte ve starším věku. I když jde pouze o obecné rady, věříme, že při správné volbě dětské knihy pomohou. Hezké chvilky, strávené s dětmi u jejich knih, vám budou odměnou.
Autor: Martina DvořákováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu zakázáno.
Stránka Naše návody používá cookies. Více informací zde.