U dětí můžeme rozvíjet všechny smysly, proč bychom tedy měli nechávat stranou například čich? My dospělí máme k němu trochu dál, ale pro dítě znamená hodně. Malé dítě pozná matku podle vůně dříve, než je schopno ji zřetelně vidět. Není vůbec těžké čich u dítěte rozvíjet (nebo spíše dbát o to, aby tuto citlivost neztratilo). V kuchyni se dítě může setkat s tisíci různých vůní - koření, čerstvě nakrájené ovoce nebo zelenina, opečený chléb, káva apod. Může například poslepu hádat, co právě vaříte. Koupelna je další místo, kde je možné zkoumat množství vůní - voňavky, pěnu na holení, voňavá mýdla, sůl do koupele, tělové mléko apod. Na ulici se dítě může učit poznávat některé obchody podle vůně - lékárna nevoní stejně jako pekárna a drogerie nevoní stejně jako čistírna. V přírodě nebo na vesnici zase voní květiny, seno, houby nebo jehličí.
U dospělého člověka se paměť spojuje především se zrakem a sluchem. U dítěte je i hmat prostředkem poznávání nových věcí a prostředkem, aby si zapamatovalo něco nového. Proto bychom měli namísto toho, abychom dítě zlobili neustálým opakováním pokynů typu "Nesahej to!" Nebo "Umyj si ruce, je to špinavé!" Naopak dítě povzbuzovat k tomu, aby se věcí dotýkalo a objevovalo pomocí hmatu nové věci pokaždé, když je to možné. Když potkáte na ulici psa a zeptáte se pro jistotu jeho pána, zda vám zvíře nic neudělá, můžete ho s dítětem pohladit. Můžete také jíst některá jídla rukama, hrabat se v hlíně, dotýkat se kůry stromů. Díky těmto zkušenostem může dítě objevovat, co znamená teplé a studené, měkké a drsné, jemné, pichlavé, hebké, suché nebo třeba lepkavé.
Například hra na slepou bábu, při které dítě musí se zavázanýma očima po hmatu rozpoznat osoby, které chytí, a především hra na slepce, při které dítě se zavázanýma očima provedeme za ruku po bytě a necháváme ho hmatem poznávat různé předměty. Hmat se ale neomezuje jen na ruce. I chodidla potřebují, aby se rozvíjela jejich citlivost. Je lepší nechat je bosé než obouvat je na celý den do bot nebo bačkůrek. A co když u vás doma studená podlaha? Přišijte na kvalitní pár ponožek speciální podešve (budou navíc působit protiskluzově). S bosýma nohama může dítě objevovat pocity při chůzi po koberci, po dlažbě, parketách, po písku, štěrku, po hlíně nebo po trávníku. Může také zkusit pomocí chodidel rozpoznávat některé předměty nebo se je snažit uchopit (míček, tužka, šátek apod.). Shromažďujte kousky různých materiálů (samet, kožešinu, umělou hmotu, dřevo, korek apod.) A můžete je využít při různých hrách, kdy je bude dítě rozpoznávat pomocí ruky nebo chodidla nebo mohou sloužit jen tak pro radost, pro samotný pocit dotyku. Hmat se týká i kůže. Pokud chcete rozvíjet tento smysl, neměli byste šetřit hlazením, objímáním, lechtání a kontaktními hrami. Můžete také použít tělové mléko nebo mandlový olej a masírovat jimi dítěti lehce celé tělo.
Autor: Martina DvořákováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu zakázáno.
Stránka Naše návody používá cookies. Více informací zde.