Hry pro děti - batolata a předškoláci

Datum článku: 10. 11. 2014

Chcete zabavit své malé děti, když všechny dostupné hry je již omrzely? Přinášíme vám pár netradičních, na které ani nebude potřebovat speciální pomůcky. Tyto hry pomůžou vašim dětem v rozvoji tvořivosti, kreativním myšlení a povedou je k samostatnosti. Uvidíte, že se při nich vy, i vaše dítě,  příjemně pobavíte.

hry, děti, batolata, předškolní věk, rozvoj osobnosti dítěte pomocí her

Pro děti od dvou let na rozvoj sebedůvěry a smyslu pro situační komiku

  • Spáč                                                                                                                                                                                                                  

Postup - Hru můžeme hrát ráno po probuzení, ale i v kteroukoli jinou dobu. Lehneme si na postel a předstíráme, že spíme. Malé děti vždy rozesmívají zvuky napodobující chrápání. Dítěti s úsměvem dáme najevo, že si nepřejeme, aby nás budilo. Dítě jistě pochopí, že nejde o příkaz, ale o výzvu k hraní. Děláme se, že tvrdě spíme, a přitom nahlas chrápeme. Dítě nás chvíli nechá "spát", a pak nás začne budit. Vždy předvedeme, jak nás jeho probuzení vyleká a naoko se zlobíme, kdo nás to budí a vyrušuje. Pak zase "usneme". Tato hra děti vydrží bavit velmi dlouho. Když děti pochopí, na čem zakládá komičnost situace, obvykle si chtějí úlohy vyměnit. Dítě pak představuje chrápajícího spáče a my dotěrného "budiče".

  • Neposlušný hřebík (potřebujeme papírovou krabici a destičku)

Postup - Dítěti nasadíme na hlavu takovou krabici, která mu na ní bude držet jako papírová čepice. Vysvětlíme dítěti, že je hřebík a my musíme hřebík zatlouct do destičky, abychom opravili podlahu. Dítě postavíme bosýma nohama na destičku a začneme klepat dlaní do krabice. Zatloukat hřebík. Dítě se při každém ťuknutí o kousek sníží, pak si sedne do dřepu, klekne si a nakonec nehybně leží. Těšíme se, jak se nám podařilo hřebík pěkně zatlouct a opravit podlahu. Ale neposlušný hřebík není spokojen s tím, že má stále sedět v jedné desce a ani se nepohnut. V noci, když všichni spí (ukazujeme), se probudí, zatočí a z díry uteče ven. Dítě předvádí pohyby, jak utíká neposlušný hřebík z desky ven. Zahrajeme, jak se ráno budíme a jdeme se podívat na opravenou podlahu. S hrůzou zjišťujeme, že nám hřebík utekl. Musíme si najít nový a znovu ho zatlouct. Hra začíná znovu. Podobně může dítě znázorňovat "šroubek", se kterým budeme pro změnu otáčet, až se celý "zašroubuje". Dítě jistě uvítá návrh vyměnit si úkoly, když bude mít dovoleno "zatloukat" či "zašroubovat" maminku.

  • Zmenšovadlo dospělých

Postup - Každé malé dítě potěší, když se může na chvíli stát "obrem ", zatímco dospělý je" trpaslík ". Zastavte se s dítětem na schodech a postupně scházíte a zmenšujete se svému dítěti. A když budete úplně malincí, zase se dítěti můžete schod po schodu zvětšit. 

Pro děti od tří let na upevňování hygienických návyků, sebevědomí a situační komiku

  • Medvídek Špindíra

Postup - Při této hře naučíme dítě, aby předvádělo s medvídkem vše, co musí absolvovat při ranní či večerní hygieně. Medvídek bude "špinďíra", který nemá rád vodu, takže ho musíme ke všemu, od čištění zubů až po česání, přemlouvat. Vzniknou tak komické scénky, které dítě samo z vlastních zkušeností s udržováním čistoty rozehraje. Medvídek, jehož hrajeme a vodíme my, se brání mytí, dává si ručník na obličej, prská ​​pastu, schovává hřeben, utíká před vodou a mýdlem z koupelny atd.. Dítě se v této hře zahraje na čistotného důležitého rodiče, který musí medvídka špinďírku stále přemlouvat, aby dodržoval hygienické zásady.

  • Na Všeznalce

Postup - Dítě v tomto věku velmi rádo experimentuje s různými předměty, rádo dělá různé pokusy. Když už rozumí základním souvislostem mezi různými jevy ve svém okolí, můžeme si dovolit všechno obrátit "naopak" a se skutečností se pohrávat. Kdyby dítě skutečné souvislosti nechápalo, nemohlo by ani rozumět tomuto situačního humoru. Přineseme například kbelík s vodou a řekneme dítěti, že vyzkoušíme, které předměty se potopí. Vezmeme do ruky kámen nebo závaží a s vážnou tváří všeznalce budeme tvrdit, že kámen je lehoučký, a proto bude určitě plavat na hladině. Dítě už předem ví, že mluvíme hlouposti. Nebude s námi souhlasit. Ale Všeznalec si nenechá poradit a vše musí sám prozkoumat. Potom kámen položíme na hladinu a s údivem, který patřičně komicky rozehrát, zjistíme, že kámen žbluňkne do vody a leží na dně kbelíku. První pokus však nejmoudřejšího Všeznalce neodradí a experimentuje nesmyslně dál. Můžeme například přelévat vodu z velkého hrnce do malého hrnku a předem s jistotou tvrdit, že ani kapku nerozleje. Vodu nakonec samozřejmě na velkou radost dítěte přelijeme a polijeme si oblečení. Určitě si vymyslíme mnoho dalších komických situací, v nichž dítěti dopřejeme, aby mělo radost z toho, jak rozumný dospělýVšeznalec všechno poplete. Dítě si tak neobyčejně silně zvyšuje sebevědomí, protože se baví tím, jaké děláme hlouposti. Velmi se těší, že tím, kdo dělá chybu je tentokrát dospělý.

Pro děti od 4 let pro zvyšování sebejistoty a smyslu pro situační humor

  • Lampička

Postup - Dítě se postaví nebo pohodlně posadí a vezme do ruky baterku. K nohám dítěte dáme polštář a položíme si na něj hlavu. Chystáme se číst pohádkovou knížku. Zjišťujeme však, že je v místnosti málo světla a musíme si "přisvítit". Na předem dohodnutý signál, např.. stiskneme dítěti palec na noze, dítě rozsvítí baterku a svítí na knížku. Přečteme pohádku a nakonec zase lampičku zhasneme stejným způsobem, jak jsme ji rozsvítili. Hra na lampičku může být občasným zpestřením večerního čtení pohádek. Pro větší zábavu si někdy můžeme zahrát tuto variantu: Snažíme se rozsvítit lampičku, ale dítě naschvál baterku nerozsvítí. Naoko se zlobíme, že nám asi vypnuli proud. V nečekané chvíli dítě baterku rozsvítí. S radostí začneme číst. Po chvíli zase baterku zhasne - opět vypnuli proud. Střídáme "radostnou a špatnou" náladu. Dítě se baví tím, jak může ovládat naše projevy.

Pro děti od pěti let na odbourávání strachu z vody a zvyšování sebedůvěry

  • Hroch

Postup - Ponoříme se do vody a znázorňujeme hrocha, jak vyfukuje vzduch z vody. Vzduch vyfukuje přímo z úst nebo pomocí slámky. Dítě si určitě samo vyzkouší, jaké to je být hrochem. Musíme ve vodě dávat pozor na jeho bezpečnost. Hra je výborným dechovým cvičením. Dítě se při ní učí ponořovat, nebát se vody. Na hladině se často podaří vytvořit množství bublinek. Do vody můžeme přidat trochu pěny do koupele v případě, že máme jistotu, že dítě vodu nepije. Bublinky se v pěnové vodě vyrábějí mnohem lépe.
 

Autor: Lenka Kostková