Je jednou z nejoblíbenějších her. Slouží na rozvoj soustředění v poslechu druhých a ve schopnosti zapamatovat si slova i posloupnost. Pravidlem je, že počet použitých doplněných slov přesáhne věk dítěte maximálně o dvě - čili šestileté dítě bude hrát se skupinou osmi slov.
První hráč řekne: Šla babička do obchodu a koupila sůl. Druhý zopakuje větu a přidá své slovo: Šla babička do obchodu, koupila sůl a cukr. Znovu první hráč větu zopakuje a přidá další slovíčko, tedy věta vypadá následovně: Šla babička do obchodu a koupila sůl, cukr a ubrousky. Na řadě je druhý hráč, ten opět zopakuje větu s přesným postupem slov a přidá nové. Hra má široké pole obměn, při kterých si dítě procvičí tzv.. skupinování - rozkládání a skládání skupin - co k čemu a kam patří. Může se hrát nejen formou: Šla babička do drogerie, obuvi či zelinářství ..., ale i v obměnách: Na cestě potkám ..., Doma máme ..., V lese bývá ..., V zoo mají ... atd. .
Hra Abeceda rozvíjí slovní zásobu a pojem písmen jako takových. Úkolem je vytvořit co nejvíce slov na stejné počáteční písmeno (slabiku). Dítěti dáme dostatek času na přemýšlení a nejlepší je střídat se ve vyřčení slov, např.. na písmeno "š": šampon, šála, šepot, špunt, šramot, šikovnost, šustění, šindel, šofér, šuškání, šlapka, šašek ...
Úkolem je doplnit co nejvíce slov na zadané přirovnání. Např. modrý jako ... - obloha, voda, oko, jezero ...
Schopnost vyjadřovat myšlenky a souvislosti podpoří hra Vše spolu souvisí. Cílem je vybrat slovo a na něj hledat související slova či slovní spojení a snažit se pojmenovat souvislost k danému slovu. Např. židle = stůl (židle přece patří ke stolu), dřevo (je vyrobena ze dřeva), opěradlo (židle s opěrkou), látka (čalouněná židle), nohy (židle má čtyři nohy), kolotoč (na kolotoči je hodně sedadel - židlí) , stíhačka (má židli, která se vystřeluje - katapult), kolečka (pohyblivá židle) a podobně.
Touto hrou nejen že rozvíjíme představivost, ale i schopnost správně reagovat a promyšleně využívat představy v životě. Kromě toho si rodiče zkontrolují, co jejich dítě ví o nebezpečích a do jaké míry si je uvědomuje. Předložíme vymyšlenou nedopovězenou situaci a dítě ji doplní svými nápady a postřehy.Např. Co by se stalo, kdyby - neplatily dopravní značky ..., jsme všichni najednou povídali ..., nebyly mobilní telefony ..., kdybychom si nepomáhali ..., byla tma ..., nebyli zubaři, jsem se ztratil / a v obchodním domě.
Podstata je v napájení koncových a počátečních písmen slov nebo slabik. Poslední písmeno nebo slabika jednoho slova, musí být počátečním písmenkem dalšího slova atd.. Např. okno - oči - indián - nosorožec - citrón - nůž - židle ...
Hledáním a hádáním předmětů se dopracujeme ke hře Koukám, koukám ... Budete popisem pojmenovávat to, co vidíte a dítě bude hádat, co ve vaší blízkosti máte na mysli. Např. autobus. Koukám, koukám a vidím něco velkého, s koly, odveze to mnoho lidí, je to bílo-modré barvy ... Pokud dítě neuhodne, postupně přidáváme další pomocné body - má to motor, řidiče, velký volant ...Obdobně se hraje hra Ano - ne. Otázkami dítě vyzvídá a pátrá po předmětu, který vidíte. Vaše odpovědi však mohou být pouze ano nebo ne. Např..: Je to barevné? Ano. Modré? Ano. Malé? Ne ...
Paměťové vjemy a krátkodobou paměť podporuje právě hra Kde bylo, tam bylo. Vyzvete dítě, aby pozorně poslouchalo krátký příběh. Po dokončení příběhu mu budete klást otázky typu: Byl v příběhu kocour nebo kočka? Jaké barvy byla? Kolik měla koťat? Tato a podobné hry slouží na rozvoj sluchové paměti dítěte.
Jsou pro děti výzvou hrát si s paměťovými poznatky, slovy, ale i možností vymýšlet slovíčka. Jednoduché slovo se najednou změní na melodickou hru. Děti často používají i slova, která právě vymyslely, ale pokud vytvořily rým, tak je to dobře a nemusíme je napomínat, že takové slovo ve skutečnosti neexistuje. Jde o fonetickou stránku na rozvoj sluchu a vnímání. Např. stolice - police - krabice - matice ...
Tam, kde jsme sami (např. na procházce), můžeme využít hry hudební. Na známou melodii si vymyslíte vlastní text. Děti budou ze začátku měnit jen některá slova v písni, jde o tzv.. zmatky, ale postupně budou schopny vymyslet nové otextování celé melodie. Např. na melodii písně Maličká su, husy pasu ... Janička jsem, procházím se, mám dalekou cestu, usmívám se, mám dalekou cestu, usmívám se.
Při chůzi se dá využít pravidelná rytmizace. To znamená pochodovat (kráčet) na doby melodie námi zvolené písně (i zpomalovat a zrychlovat) - jednoduše, kráčet do rytmu. Kroková hra, která je zaměřena i na osvojení si číselné řady: A jedna A dva A tři A čtyři A pět A šest A sedm A osm A devět A deset A chléb A sůl A klobouk A hůl A -ri-zo-na, dopředu, dozadu, na bok a zpět (noha, která jde do rytmu, dělá dopředu, dozadu ... přesně podle slov krokové hry. Vzpomínáte si, že?)
Pointou je, že na začátku si určíme slovo a činnost a při zmínění slova v příběhu musíme provést nějakou činnost. Např. slovo slunce (sluneční, slunečnice, sluneční paprsky ...) a činnost dřep. Vymýšlíme příběh Na obloze, po velké bouři vykouklo sluníčko (uděláte dřep) a vysušilo všechny louže na cestě. Kvítka v zahradě byly po dešti vděčná za sluneční paprsky (a opět uděláte dřep), které je lechtaly na barevných lístcích a tak dále.
Jak vyplývá z názvu, je třeba vyťukat, vytleskávat, vybouchat, ... jednoduchý rytmus a dítě se ho pokouší napodobit. Znáte určitě píseň Sedí moucha na zdi, tak proč ji nenaučit i naše děti? Klidně se také můžete dohodnout, že cestou do obchodu se budete snažit vyprávět pomocí záměny samohlásek. To znamená, že všední bedeme deve revneké semehléske. Dětem tato hra rozveselí tvářičky.
Ani byste nevěřili, jak tato jednoduchá hra dítě zabaví, a přitom i hodně naučí. Slouží k počítání všeho v okolí. Např. počet lamp na procházce, červených aut, pejsků, dětiček v kočárcích ...
Rozvíjejí jejich duševní, fyzické a rozumové schopnosti. A přiznejme si, i my rodiče se při nich dobře pobavíme a vypneme!
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu zakázáno.
Stránka Naše návody používá cookies. Více informací zde.