Jsou dominantní v kojeneckém věku. Jde v nich o provádění činnosti jako takové, nesleduje nějaký konkrétní cíl. Patří sem např.. hra s rukama, nožičkami, první projevy cvrlikání a žvatlání.
Vyvíjejí se v době, kdy je již dítě schopno vnímat předměty, natahovat se za nimi, uchopovat jejich.Ze začátku (6.měsíc života) je manipulace s různými předměty víceméně stejná (okukování předmětu, cucání, strkání do úst, bouchání po podložce, překládání z ruky do ruky a i.), Později (kolem 10. měsíce) dítě zachází z různými předměty různým způsobem. Manipulace se stává přiměřenější vlastnostem předmětů a hraček, napr.dítě staví kostky, chrastí s chrastítkem, autíčko posouvá a tlačí atd..
S prvními projevy těchto her se setkáváme již ve druhém půlroce života dítěte. Jde o napodobování pohybů, zvuků, které mu předvádí dospělý.
Hry, ve kterých nejde už jen o napodobování, ale ve kterých je dospělý člověk nezbytným partnerem pro hru s dítětem, se nazývají sociální hry. Patří sem např.. hra s plenou (dospělý se schová za plenku, dítě strhává plenku z tváře dospělého nebo se samo pokouší schovat si obličej, hlavu plenou), rádo se nechá "honit" dospělými, když se naučí chodit, "schovává" se před dospělými apod.
V období batolete se setkáváme s pohybovými, manipulačními a napodobovacími hrami. Mezi nejfrekventovanější hry tohoto období patří pohybové hry. Na začátku tohoto období si v nich děti ověřují, procvičují a dále zdokonalují nově nabyté pohybové dovednosti a schopnosti (běhání, skákání, prolézání) za pomoci říkanek nebo zpěvu. Oblíbené jsou i organizované hry se zpěvem s určitými pravidly (napr.Kolo, kolo mlýnské). Vhodné pro toto období jsou pohybové hračky, které dítě může tlačit, táhnout, vozit (kolečka, autíčka, zvířátka na kolečkách) nebo hračky na natahování. Na konci batolivého období se již dobře uplatní i koloběžka, tříkolka či šlapací auto. V manipulačních hrách nachází uplatnění narůstající aktivita a samostatnost dítěte. S věcmi, se kterými dítě přichází do styku, rádo zachází, experimentuje, poznává jejich vlastnosti, způsob použití a úkony, které lze s nimi dělat (zavírat, otevírat, vytahovat, zasouvat, převracet, mačkat, zapínat atd.).Oblíbenou a typickou hrou v druhém roce života dítěte je napr.vytahování zásuvek a vyhazování věcí z nich. Dítě také rádo ukládá a skládá víčka, pokrývky, otevírá a zavírá dveře, krabičky apod.
dochází k uplatnění manipulační činnosti na vyšší úrovni.Dítě už jen nehýbe věcmi, ale do hry zapojuje různé psychické funkce, hlavně poznávací procesy.Předměty používá účelně a smysluplně podle zjištěného provozu v svém okolí (vaří kašičku, ukládá spát panenku, vozí panenku v kočárku, krmí ji, češe atd.). Odlišnost napodobitelů od námětové hry (je typická pro pozdější období) je v tom, že batole se hraje převážně samo, nejde mu o vztahy, které ze hry vyplývají, svou činnost ještě nespojuje se vžívání do určité úkoly. Hry v tomto období jsou charakteristické pohyblivostí a hlasitostí. Děti v nich uplatňují svoji aktivitu, neumí být pasivní.
jejichž chybění omezuje podmínky na celkový rozvoj aktivity dítěte. Hra se stává sociální činností, stále více začíná nabývat společenský charakter. Na začátku batolivého období si děti hrají vedle sebe, ne spolu. Neumí mezi sebou spolupracovat, vzájemné kontakty jsou omezeny na podávání, braní si hraček, vzájemné povšimnutí. S vývinem dítěte narůstá i jeho potřeba kontaktu se sobě rovnými. Na konci období batolete (3.rok života) je komunikace mezi dětmi častější, krátkodobá a může být doprovázena konflikty. Nesmíme však zapomínat, že dítě i nadále potřebuje při hře pomoc dospělého. Dospělý poskytuje podněty pro rozvoj hry a učí dítě řešit konfliktní situace.
Hra je pro dítě činnost k uspokojení poznávacích i společenských zájmů dítěte. Přestože je hra dominantní činností v aktivitě předškoláka, nestačí pokrýt celý rozsah jeho zájmů. Jde o důsledek intenzivního rozvoje aktivity v předškolním věku, který se dostává i za hranice hry pokud aktivitám předškoláka tak přibývají další činnosti, hlavně učení a práce. Dítě se rádo chlubí výsledky učební činnosti, zakládá si nejen na hře ale i na učení. S radostí začíná přebírat povinnosti širšího společenského (nejen osobního) významu, např. zalévá květiny, pomáhá při stolování, ukládá hračky. Učení a práce nabývají svůj význam Ke konci předškolního věku začíná práce a učení působit jako důležité faktory pro uspokojení sociálních a poznávacích aktivit dětí.
Autor: Lenka KostkováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu zakázáno.
Stránka Naše návody používá cookies. Více informací zde.