Co se v mládí naučíš aneb Kdy je čas učit dítě?

Datum článku: 26. 1. 2015

Rodiče ve snaze motivovat dítě k učení, často používají lidová moudra. Určitě si některá vybavíme, třeba o tom, že co se naučíme v mládí. Tím, že by to mohla být pravda se ale v mládí příliš neznepokojujeme, vždyť život je příliš krátký na to, abychom ho trávili jen učením…..To teprve s věkem zjišťujeme, jak těžko se nám budou nenaučené věci dohánět.

děti, vývoj dítě, inteligence, učení

Síla synapsí

Vaše miminko vám připadá takové malé a zranitelné, je zcela odkázáno na vás v každé oblasti svého života. Možná si však neuvědomujete, že uvnitř vašeho děťátka úžasnou rychlostí roste největší potenciál jeho budoucí nezávislosti - jeho mozek. Mozek novorozence se skládá z množství drobných základních elementů a tyto elementy jsou propojeny 50 bilionů spojů, nazývanými synapsemi. Tato tenoučká spojení jsou zodpovědná za vše, co dítě později dělá - pohyb, pláč, smích, city, paměť a samozřejmě, učení. Tříleté dítě má již více než dvacetinásobek těchto synaptických spojení, více než 1000 trilionů. Ale kolem deseti let nikdy nepoužívané a málo používané synapse začínají zanikat. Laicky bychom to mohli přirovnat k nepoužívaným cestičkám, které zarostou trávou, splynou s okolím a přestanou existovat. Dětská inteligence není postižena tímto procesem. V podstatě to znamená, že mozek dítěte je výkonnější a učení je jednodušší v dětství, než kdykoliv později. Mozek dospělého člověka má už jen polovinu synapsí tříletého dítěte, tj. kolem 500 trilionů. Jsou to spoje, které člověk nejčastěji používal a používá.

Příroda nebo výchova?

Výzkumy vědců naznačují, že práce mozku není pouze důsledkem genetiky. Nyní víme, že prostředí, ve kterém dítě v raném dětství vyrůstá, hraje minimálně stejně důležitou roli. Jinými slovy, vaše časné vztahy a vzájemné působení s miminkem jsou důležitým momentem pro jeho budoucnost. Tato idea není úplně nová, již sám Platón popsal ranní roky života jako období, ve kterém se formuje charakter a snadno přijímají nové vlivy. Ale nyní tuto teorii potvrzují i ​​vědecké výzkumy, jako pozitronová-emisní tomografie (PET) a další neurobiologické techniky, které potvrzují pravdivost předchozích zkušeností odhalením mechanismu, jak to všechno funguje.

Kdy je čas učit?

Optimální čas na učení je ten, když jsou seskupení synapsí ve svém vrcholu. Znamená to, že přiměřená stimulace je nejdůležitější právě v raném dětství. Víme, že mozek dítěte umí "nahradit" nevyvinuté nebo poškozené oblasti, přesto, že nevíme, jak to přesně funguje. Malé dítě, které ztratí v důsledku úrazu jazyk, se navzdory tomuto handicapu normálně naučí mluvit. Dospělý člověk ne. Ale dítě se šedým zákalem se nenaučí vidět, pokud se zákal neodstraní do dvou let. Rovněž dítě se sluchovým postižením se nenaučí mluvit, pokud se vada nepodchytí a dítě se nestimuluje před druhým rokem života (čím se na vadu přijde dříve, tím lépe).

Co to všechno pro nás rodiče znamená?

To nejdůležitější, co kromě lásky můžete svému dítěti dát, je pomoci mu rozvíjet jeho fyzický, mentální, sociální a emocionální potenciál.

Autor: Martina Dvořáková