Samotný věk sám o sobě nezaručuje, že dítě bude schopno úspěšně zvládnout požadavky, které na něj bude klást škola. Proto je od dítěte požadovaný určitý stupeň vývoje, který zahrnuje pojem školní připravenost, zralost na školu.
je stupeň vývinu umožňující dítěti vykonávat školní povinnosti a účastnit se na společném vyučování třídy. Jedná se o komplexní jev, který se týká tělesné, mentální, citové a sociální připravenosti na školu.
V úvahu se bere hlavně stav kostry a svalstva v souvislosti s možnými deformacemi. Také se posuzuje smyslově-pohybová koordinace a rozvoj jemné motoriky (nezbytné pro kreslení a psaní). Tělesná připravenost představuje takovou úroveň tělesného vývinu, při které nedojde k poškození zdraví školní docházkou (ranní vstávání, chození do školy, změna denního režimu, dlouhé sezení).
Mentální připravenost dítěte na školu zahrnuje přiměřenou úroveň inteligence, rozvinutost obecných i konkrétnějších poznávacích funkcí a úroveň jazykového rozvoje dítěte (schopnost srozumitelně vyjadřovat své city, přání, poznatky). Patří sem i předpoklady omezování živelného chování, zapojení vůle do činnosti (úmyslné zapamatování, soustřeďování pozornosti), samoregulace.
Citová připravenost na vstup dítěte do školy předpokládá rozvinuté intelektové city, celkový postoj ke škole, zájem dítěte o školní práci. Sociální zralost počítá se schopností dítěte navazovat přiměřené společenské kontakty jak s dětmi i cizími dospělými. Pro snadnější adaptaci na několik hodinový pobyt ve škole by už mělo být dítě do jisté míry emocionálně nezávislé a samostatné.
Posouzení školní zralosti patří do rukou odborníků. Posuzuje se celá osobnost dítěte ze zdravotního, psychologického a pedagogického hlediska. Jejím výsledkem je zařazení dítěte do školní přípravy nebo odložení školní docházky.
Bez ohledu na to, zda se dítě do školy těší nebo ne, vstupem do školy se mění jeho dosavadní způsob života. Musí si zvyknout na denní řád, který určuje jeho rozvrh hodin, přesný začátek a konec vyučování, délku vyučovacích hodin a přestávek, domácí úkoly, na hodnocení znalostí a poznatků podle určitých stanovených norem. Dítě se dostává do společnosti vrstevníků, s nimiž ho spojuje společný cíl, úkoly, povinnosti, zájmy. Vztahy jsou rozvinutější než v mateřské škole. Škola působí na dítě jako autorita a intenzivně ovlivňuje jeho vývoj. Od dítěte vyžaduje disciplinovanost, poslušnost, plnění povinností spojených s výukou jakož i respektování učitele, jeho příkazů a zákazů.
Autor: Lenka KostkováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu zakázáno.
Stránka Naše návody používá cookies. Více informací zde.