Český jazyk hrou - cvičení psaní diktátů

Datum článku: 12. 8. 2014

Vzpomínáte si ještě na hodiny českého jazyka a diktáty? Tato forma zkoušení ve školách funguje dodnes. Pro děti bývají diktáty postrachem. Proto někteří kreativní učitelé do svých hodin zařazují různá cvičení jako přípravu na diktát. Žáky těmito cvičeními motivují a tím zvyšují jejich předpoklad k úspěšnému zvládnutí. Pomocí následujících cvičení můžete s dítětem procvičovat pravopis i doma celkem jednoduše a zábavnou formou. Vyhledejte k tomu v oblíbených knihách vašich dětí krátký text na diktát se 40 - 70 slovy podle věku dítěte. Omezte na jedno odpoledne pouze jednu formu procvičování. Postupně je můžete vyzkoušet všechny.

děti, škola, učení, vzdělání dětí, český jazyk

1. Diktát na opis pro vizuální typ žáka

Vaše dítě dostane list papíru s textem diktátu. Ten musí přepsat na druhou stranu papíru po větách.Tak si musí dítě zapamatovat krátké části textu místo toho, aby je jen mechanicky přepisovalo.

2. Diktát z přehrávače pro auditivní typ žáka

Vaše dítě (nebo vy) namluví text diktátu pomalu na kazetu nebo CD. Pak si může dítě diktát samo poslechnout, po krátkých částech textu zastavit, text napsat a pak poslouchat dál. Tak má možnost psát diktát podle svého vlastního tempa.

3. Diktát z dózy pro vizuální typ žáka

A ještě jeden tip pro žáka, který si hodně zapamatuje z "viděného". Na toto cvičení potřebujete prázdnou dózu, do které na víčku vystřihnete otvor. Dítě nyní rozstříhá text diktátu na věty. Dítě pak přečte první papírek, zapamatuje si text a vloží papírek do dózy. Pak napíše větu nazpaměť. Toto postupně udělá se všemi papírky. Na konci vybere dítě z dózy všechny papírky a pečlivě zkontroluje to, co napsalo.

4. Diktát "v běhu" pro motorický typ žáka

Dítě si položí text diktátu na vzdálenější místo od stolu. Může poskládat na různá místa v pokoji i papírky z diktátu z dózy. Zatímco napíše kompletní diktát, bude se pohybovat mezi svým psacím stolem a různými místy v bytě nahoru-dolů. Tento způsob psaní rozvíjí i paměť, protože si žák musí pamatovat část textu, než se vrátí do lavice.

Autor: Martina Dvořáková