Učení - získávejte vědomosti za pochodu

Datum článku: 8. 1. 2014

Svět se mění a my s ním a stejně se mění i potřebná úroveň vzdělání, aby člověk mohl ve společnosti uspět. Na to je třeba rozvíjet své znalosti a zkušenosti, přesahovat ostatních i sebe samého. V minulosti nebylo vzdělání tak důležité jakým začíná být dnes. Vždyť to je vidět na pohovorech do zaměstnání, které se začínají objevovat i ve sférách, kde dosud postačoval zaslán životopis. Nyní je důležité získávat znalosti za pochodu a stále.

Učení - získávejte vědomosti za pochodu

Ne všichni to však dokáží snadno, některým dělá problém osvojovat si informace

Téměř 80 % faktů vnímáme zrakem. Většina vyučování však probíhá ve formě vyprávění. Jinak řečeno prostřednictvím slov. Klasické školní vyučování tedy vůbec nebere v úvahu skutečnost, že lidé tzv. akustického typu jsou v menšině, proto je potřeba, abychom si pomohli sami.

Nejosvědčenějším způsobem je aktivní studium,

kdy si člověk vědomě zařazuje informace do svého fondu znalostí a přemýšlí o nich. Pokud si člověk dokáže zabezpečit tyto základy při svém učení, dokáže se naučit cokoli

A třeba jsou i jiné podmínky

  • Relax - potřeba uvolněné mysli, bez stresu a problémů napomáhá rychlejšímu uvědomování a zapamatování si informace.
  • Hudba - někoho znervózňuje, někdo potřebuje ticho. Jiní si zvyšují koncentraci právě používáním i jiných stimulů.
  • Světlo, prostředí - správné osvětlení, aby netrpěly oči, a příjemné prostředí napomáhá koncentraci a motivaci do učení.
  • Čas - ráno, večer - někdo se učí raději ráno, někdo večer. To závisí na biorytmu jednotlivce. Jsou lidé, kteří se učí dlouho do noci, protože nedokáží dříve vstát, jiní se probouzejí za šera, aby využili síly načerpané spánkem.

A dále je neméně důležité

  • Rozdělení času - člověk se nedokáže koncentrovat déle než na 3 hodiny,i proto jsou tak plánovány hodiny ve škole. Pak je dobré si dát přestávku a zabývat se aktivnější činností.
  • Motivace - chuť do učení také ovlivňuje množství uloženého materiálu.
  • Poznámky, podtrhávání - pomáhá při vizuálním učení a dělání si poznámek upevňuje přečtený materiál.
  • Mnemotechnické pomůcky - známe je už od základní školy učením římských číslic slovním spojením.
  • Koncentrace - je třeba odstranit z dosahu rušivé elementy a věnovat pozornost na určitou dobu pouze učební látce.
  • Způsob čtení textu - důležité je číst texty tak, abychom propojovaly vnímané informace s tím, co už máme v paměti uloženo.
  • Základní fyziologické potřeby - žízeň, hlad a jiné potřeby jsou, pokud se ozývají, rušivými vlivy, které je třeba odstranit jejich uspokojením.
  • Odpočinek - patří k přestávkám, kdy by se měl jednotlivec zabývat jiným druhem činnosti, než se snaží naučit.
  • Odměna - je dobré se po naučení nějaké části učební látky, nebo kapitoly odměnit, čímž se zvyšuje motivace k dalšímu učení.

Využívejte různé pomůcky na učení

pořadače, kreslení, vystřihování si zajímavostí, najděte si kvízy a křížovky k danému tématu. Při učení se cizího jazyka pomáhá čtení literatury s omezenou slovní zásobou, spojujte, propojujte a "drilujte" mozek, abyste se cítili mladí nejen tělem, ale i duchem a oslňovali svět svými vědomostmi. Kupujte si knihy a časopisy o tom, co vás zajímá a rozvíjíte své záliby. I proto existuje univerzita třetího věku, nebo ne?

Autor: Lenka Kostková