Peníze, myslíte na ně často?

Datum článku: 24. 7. 2013

Kolikrát denně myslíte na peníze? Pokud si myslíte, že málo, tak se zamyslete, jak často na toto téma posloucháte různé připomínky. A to nejen od okolí, ale také v médiích. Přílišné přemýšlení v tomto případě, jak se ukazuje, může vést k méně optimálnímu rozhodování se při nákupu. Výzkum uvádí, že je tomu tak proto, že myšlenka na peníze vede k abstraktním myšlenkám.

Peníze, myslíte na ně často?

Přemýšlení o penězích často vede u lidí k přemýšlení o svých vlastních silách a zdrojích

Poukazují na to, že peníze symbolizují sílu, svobodu a sociální status. V důsledku toho, když lidé myslí na peníze, mají tendenci se cítit silnější. Studie dokonce zjistili, že lidé, kteří přemýšleli o penězích, měli menší tendenci požádat o pomoc a cítili menší fyzickou bolest jako kontrolní skupina při výzkumu. Samotné myšlení na peníze, jinými slovy, může být pěkně silná záležitost.

Vědci také zjistili, že to, jak se lidé cítí při myšlení na peníze, závisí na okolnostech

Pokud vědci lidem připomínali peníze, které utratili, měli tendenci se tito lidé cítit slabší než kontrolní skupina. A pro některé lidi tato myšlenka vedla dále k přemýšlení o nezaplacených účtech a jiných stresorech, které následně mohly vést k pocitům slabosti.

Myšlenky o penězích, které evokují bohatství a sílu,

mají tendenci u lidí produkovat abstraktnější myšlenky při rozhodování o koupi. To znamená, že pokud myslíme abstraktně, pravděpodobně budeme i nakupovat jinak.

Vědecká studie

Jedna experimentální skupina byla připravena přemýšlet o penězích s obrázky kreditních karet a hotovosti. / Také se jich ptali, čemu dávají přednost. / Kontrolní skupině byly ukázány fotografie rádia a cédéček nebo obchod s potravinami a notebooky. Pak vědci požádali účastníky, aby si představili nákup rádia. Poté se některých zeptali, zda by byli s koupí spokojeni, kdyby zvuk rádia byl dobrý, ale ukazatel času by byl těžce čitelný. Jiných se zeptali, zda by byli spokojeni, kdyby kvalita zvuku byla špatná, ale ukazatel času byl užitečný. Vědci zjistili, že účastníci, kteří přemýšleli o penězích, se více zajímali o centrální funkce, kvalitu zvuku, než kontrolní skupina. Čili pokud jsou lidé navedení přemýšlet před koupí na peníze, následně přemýšlejí víc abstraktně a více se zaměřují na centrální funkce produktů než lidé, kteří na peníze nemysleli. Např. v případě myčky nádobí, to může znamenat větší zaměření se právě na to, jak čisté bude nádobí po umytí, a méně na různé typy dostupných cyklů.

V podobném pokusu, ale vědci zjistili i to,

že lidé, kteří byli donuceni myslet na peníze se nechali více ovlivnit značkou a hodnotou značky, než kontrolní skupina pravděpodobně proto, že mysleli více abstraktně.

Na základě těchto zjištění, vědci doporučují lidem,

aby se více zamýšleli nad tím, jak peníze ovlivňují to, co nakoupí. Dokonce i popis produktů v případě, že evokují myšlenky na bohatství, může mít vliv na rozhodování  spotřebitelů. Vzhledem k tomu, že vlivem prostředí myslíme na peníze často, si vědci myslí, že bychom měli znát psychologické důsledky tohoto přemýšlení.
 

Autor: Lenka Kostková