Jak se zbavit každodenního stresu, chorob a zajistit si pohodový život?

Datum článku: 14. 1. 2020

Body scan je zdravotní forma meditace, která zatočí s každodenním stresem, nespavostí a naučí vás dokonale vnímat své tělo. Naučit se tuto zajímavou formu relaxace můžete v intenzivních kurzech, které probíhají ve větších městech naší republiky. A když budete následně praktikovat Body scan v klidu domova, zbavíte se nejen stresu, ale také se obrníte proti nejrůznějším chorobám.

Jak se zbavit každodenního stresu, chorob a zajistit si pohodový život?

Cvičení Body scan

Jedná se o mimořádně silnou a léčivou formu zdravotní meditace, která přináší velké fyzické i mentální uvolnění. Nejde o žádnou spirituální ani duchovní meditaci, ale o ztišení sebe sama a sjednocení naší zaneprázdněné mysli a těla.
 

Meditace Body scan

Cvičení, respektive meditace Body scan, je základním cvičením programu Mindfulness MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction -  pochází z anglického mind = mysl a fullness = plnost, tedy plná a soustředěná mysl) na snížení stresu pomocí všímavosti, který najdete také u nás v Česku.

Pozorování těla a jeho vnímání

Během svého života jsme se naučili věnovat pozornost svému tělu jen z vnějšího pohledu. Myjeme ho, ošetřujeme, oblékáme... A často posuzujeme jako malé, velké, silné, staré, s celulitidou ... bolavé, když někde v něm naše mysl identifikujeme bolest. Naše myšlenky o těle mohou velmi limitovat škálu pocitů, které můžeme reálně prožívat. Naše tělo má své pocity i ve svém nitru. A právě na to, abychom se s těmito pocity spřátelili, nám slouží zdravotní meditace Body scan - vnímání těla.

Kurzy Body scanu

Během procvičování Body scanu - vnímání těla - věnujeme svou pozornost svému tělu kousek po kousku. Cvičíme vleže, případně na polohovacím lehátku, vsedě, nebo jak nám to právě vyhovuje. Všímáme si všechn fyzických pocitů, které jsou v našem těle v daném okamžiku. Může to být bolest, tlak, mravenčení, brnění, teplo, nebo také nemusí jít o žádný pocit. Učíme se být pozorovatelem s myslí začátečníka a přijímat vše, co je tu s námi, bez posuzování. A pokud jsou s námi jakékoliv nepříjemné pocity, můžeme se naučit, jak je zjemňovat. 

Pryč se stresem a nespavostí

Praktikování Body scanu je založeno na postupném zkoumání a uvolňování jednotlivých částí v našem těle. Nabízí nám tedy možnost snadno se navrátit do přítomnosti a setřást ze sebe napětí i stres. Je to účinná cesta, jak se zklidnit na konci náročného dne – zaměřením se na jednotlivé části těla můžeme uvolnit tělesná i emoční napětí, která se v nás nahromadila. Přes lepší zakotvení v našem těle se můžeme stát vnímavějšími a stabilnějšími. Meditace přináší možnost intenzivněji vnímat své tělo – díky tomu si můžeme např. dříve všimnout, když na nás přichází nemoc a preventivně si odpočinout. Praxe Body-Scanu před spaním je účinným lékem na nespavost.

Kde a jak cvičit

  • Cvičení je vhodné provádět v klidném prostředí – čím pohodlněji se budeme cítit, tím snadněji se uvolníme.
  • Na konci dne může cvičení sloužit jako účinná forma emoční hygieny.
  • Praktikovat lze i v leže, kde je obvykle snadněji uvolníme. Zvyšuje se však riziko, že usneme. V takovém případě je dobré si na chvíli otevřít oči. Dlouhodobější praxí se naučíme neusnout.
Autor: Martina Dvořáková