Bojíte se pásmové nemoci z létání? Leťte na západ!

Datum článku: 25. 7. 2017

Máte před sebou dlouhý let? A kam letíte? Tedy, není důležité konkrétní místo, ale směr. Pokud letíte z východu na západ, mělo by to být podle odborníků v pohodě. Ale když letíte opačným směrem, tedy ze západu na východ, může vás potkat pásmová nemoc.

Bojíte se pásmové nemoci z létání? Leťte na západ!

Výbava každého cestovatele

Špunty do uší, maska ​​na oči a polštářek na krk je povinnou výbavou každého cestovatele.

Jet lag

Jet lag vzniká, když během několika hodin prefičíte několika časovými pásmy.

Cirkadiánní rytmus

Vědci z Univerzity v Marylandu publikovali v odborném časopise Chaos matematický model, který ukazuje, proč cestování na východ rozhodí organismus více než cesta na západ. Cirkadiánní rytmus, který odpovídá za pravidelné střídání spánku a bdělosti, je centrálními hodinami organismu. Řídí ho malé struktury v mozkovém hypothalamu, suprachiazmatická jádra. Tyto shluky neuronů synchronizují vnitřní hodiny dalších orgánů a prostřednictvím dalších mozkových center se podílejí například na syntéze melatoninu. Badatelé zkoumali, jak reagují nervové buňky v této části mozku na rychlé střídání časových zón. Zpravidla se rychle přizpůsobí, když "spatří", že se mění doba trvání a intenzita světla. Tuto informaci pošlou dál, aby se ostatní buňky v těle mohly přizpůsobit změně noci na den nebo naopak.

Světelné impulzy

Aby si nervové buňky mohly svůj úkol zodpovědně plnit, potřebují světelné impluzy. Když cestujete se sluncem, tedy na západ, uvědomí si, že, tady je ještě světlo, ačkoliv vlastně by už měl být večer. Zdá se tedy, že den bude delší, organismus se tomu musí přizpůsobit. Když však letíte na východ, světla rychle ubývá a suprachiazmatická jádra tápou ve tmě - a to doslovně. Důsledkem je pásmová nemoc, která se projevuje nespavostí, bolestmi hlavy, nevolností, nervozitou a únavou.

Tipy před dlouhým letem

  • Jděte do postele o hodinu dříve nebo později, podle toho, zda letem hodinu ztratíte, nebo získáte.
  • Dva, tři dny před cestou užívejte syntetický melatonin. Koupíte ho v lékárně.
  • V letadle se pokuste co nejdříve usnout. Pořiďte si cestovní polštářek, masku na spaní, špunty do uší, případně poslouchejte jemné melodie. Oblečte si volné, pohodlné věci, vyzujte si boty, ale mějte na nohou teplé ponožky. Nezapomeňte, že v letadlech je klimatizace.
  • Vyhněte se práškům na spaní, neboť zcela rozbijí vaše spánkové návyky, nepijte alkohol ani kávu.