Jaké jsou metody rozvoje motivace?

Datum článku: 22. 6. 2011

Pár rad různých metod motivace.

Motivace a aktivizace pomocí úkolů

Pojmem úkoly máme na mysli otázky učitele, problémy, cvičení, které vyžadují aktivitu, řešení ze strany žáka. Záleží na tom, JAKÉ úkoly dáváme a JAK je zadáváme. Je třeba zařazovat úkoly a cvičení, které rozvíjejí všechny kognitivní funkce.

Motivování pomocí hodnocení

Odměňování a trestání, posilování správních reakcí a minimalizaci negativních reakcí jsou klasickými způsoby motivační výchovy.

Metoda posilování chování

Tyto metody dělíme: metody posilování stávajícího chování, na vytvoření nového chování, na udržení nového chování, na zastavení nevhodného chování a metody modifikace emocionálního chování.

Metoda kauzálních atribucí

V této metodě jde o to, aby se učitel ptal dětí, co si myslí o příčinách svých neúspěchů / úspěchů. Kde umísťují příčiny toho, že mají ne / úspěch.

Metoda rámcových vztahů

Jde o metodu, při které se sleduje a poznává výkon žáka. Učitel porovnává výkon žáka s jinými žáky nebo učitel srovnává výkon žáka s ním samotným v různých časových obdobích. První možnost může dítě i demotivovat.

Motivace pomocí aktivizujících metod a strategií výchovy a vyučování

Ve vyučování třeba aplikovat: skupinové, problémové, projektové, blokové, tvůrčí a výzkumné vyučování.

Metoda na základě sekvenčních analýz

Jde o strategii, kde se zkoumá každý krok v určité sekvenci činnosti učitele a sestavuje se co nejvíce metod na zlepšení, zvýšení motivace žáků.

Motivace pomocí rozvíjení aspirací

Učitel má u žáků formovat aspirace: učit reálné odhady aktuálních výkonů, poznat a zkoumat cíle, diskutovat o úkolech a cílech, pomáhat dětem určovat si náročnější reálné kroky pro nejbližší budoucnost, rozebírat s dětmi případy selhávajících v dosahování cílů, povzbuzovat děti v tom, že jejich možnosti jsou velké.

Významnými prvky motivace je spojování teorie a praxe, nastolování různých problémových situací apod.
K vstupním motivačním metodám patří například motivační vyprávění, motivační rozhovor, problém jako motivace.

Motivaci využívá učitel i v průběhu hodiny - uplatňuje tzv. průběžné motivační metody:

- Motivační výzva (učitel vyzve žáka, aby dával pozor, aby něco udělal),
- Aktualizace obsahu učiva (učitel spojuje nové učivo s příklady ze života),
- Pochvala, povzbuzení, kritika.

Při motivaci by měl mít některé faktory učitel obzvláště na zřeteli. Aby si lépe zapamatoval, existuje mnemotechnická pomůcka - FOCUS:

F = fantazie (hodiny se nemají podobat jedna druhé),
O = ocenění (pochvala, povzbuzení),
C = cíle (musí být přiměřené),
U = úspěch (dát možnost každému žákovi zažít úspěch),
S = smysl (z češtiny - smysl, žák má vědět, proč se učí).

Autor: Lenka Kostková