Lilek - výborná zelenina, která podporuje snahu zhubnout

Zajímavě vypadající lesknoucí se plody, které mají navíc krásnou fialově modrou barvu, jsou součástí každé diety. Pokud hubnete, můžete je jíst bez výčitek svědomí a zaručeně nepřiberete. Setkáme se s nimi především na dovolené, tržiště v jižních zemích jsou jimi přímo poseté. Jeho účinky a chuť ocenili už v Indii, z níž údajně pochází. Doporučuje se pít baklažánová šťáva, která snižuje cholesterol v krvi, má antibiotické účinky, podporuje činnost jater, pročišťuje krev a má blahodárný vliv na pokožku.

Lilek - výborná zelenina, která podporuje snahu zhubnout

Lilek je příbuzný rajčeti a paprice

Někteří tvrdí, že bramborám a dýni. Jeho domovem je jihovýchodní Asie, hlavně Barma a Indie, kde se pěstuje od nepaměti. V Evropě, vzhledem k jeho tropickému původ a náročnosti na teplo, se mu daří hlavně na jihu. Popularitu si získal v jihovýchodní Evropě a jižních oblastech bývalého Sovětského svazu.

U nás si získává své místo až v posledních letech,

zjistili jsme, že je všestranně použitelný, chutný a hlavně výživný. Obsahuje velké množství tělu prospěšných látek a živin. Možnosti jeho přípravy jsou opravdu různorodé.

Má nízkou energetickou hodnotu a používá se jako hlavní jídlo,

v polévkách, pomazánkách, salátech. Pokrájený na kolečka nebo na tenké plátky a osolený se může smažit. Vynikající je plněný a dušený s rajčatovou omáčkou, případně plněný mletým masem a rýží. Správnou chuť těmto všem specialitám dodává dobrý olivový olej. Důležité je vědět, že lilek je vhodný na pečení a vaření když je ještě úplně tvrdý. Měknoucí, případně zvrásněný je již hořký. Žluto-hnědá barva lilku je také nežádoucí stejně jako změna vůně. Energetická hodnota: lilku je 63 kJ na 100 gramů. (15 kalorií). Takže pokud si koupíte jedno kilo lilku a celé ho hned sníte jako jedno jídlo, snědli jste málo energie.

Je dobré přidávat si k němu i nějaký tuk,

nejlépe pár kapek olivového oleje, aby se lépe uvolnily vitamíny, které obsahuje.

 

comments powered by Disqus