Příznaky přehřátí organismu - pitný režim v horku

Denně bychom měli vypít přibližně 2-3 litry tekutin, ale pokud sportujeme a fyzicky se namáháme, je třeba jejich přísun ještě zvýšit. Pocením a odpařováním dochází ke ztrátě minerálů - litr potu obsahuje asi 4 g soli. Statistiky ukazují, že ztráta tekutin v množství 2 procenta tělesné hmotnosti představuje ztrátu 20 procent výkonnosti, ztráta 3 procent je ztrátou 30 procent výkonnosti.

Příznaky přehřátí organismu - pitný režim v horku

Ledviny, moč a pitný režim

Pravidelným přísunem tekutin si zajistíme pocit sytosti a stačí nám i menší porce jídla, které organismus zpracuje mnohem jednodušeji. Když cítíme žízeň, tehdy je už pozdě - organismus hlásí dehydrataci. Ledviny jsou zodpovědné za vodní a minerální bilanci a při nadměrném výdeji bez dostatečného příjmu se v těle hromadí toxické látky a v ledvinách usazují soli - vznikají ledvinové kameny a přetěžuje se látková výměna. Barva moči nám umí také prozradit, zda je pitný režim v pořádku. Nízká frekvence močení, tmavá barva, malé množství moči. Toto vše jsou varovné signály. Správně zavodněný organismus se projevuje světle žlutou barvou moči. Taková moč nezapáchá a neobsahuje velkou koncentraci odpadních látek. V úvahu je třeba brát i užívání léků, vitamínů, protože ty mohou způsobovat změny barvy moči.

Přehřátí organismu

Nezapomínejte si během slunění dopřát i odpočinek v chládku. Tyto situace nastávají převážně během pobytu na přímém slunci. Nejčastěji jde o úpal, jehož příznakem je vysoká horečka, suchá horká kůže, bolest hlavy, zvracení, zrychlený tep. Organismus je třeba okamžitě zchladit. Člověka s úpalem přeneseme do stínu a začneme s podáváním studených nápojů a studených zábalů. Ochlazování by mělo probíhat postupně, abychom předešli šoku ze změny teploty. Teplotu nesrážíme prudce, protože by mohl nastat šok a kolaps organismu. Je třeba se dostat přibližně na 38 ° C.

Mdloby z horka

Mdloby z vyčerpání vás mohou zastihnout kdekoliv.  Jejich příčinou je nedostatečné prokrvení mozku, protože v teple se roztahují cévy a současně ztrácíme větší množství tekutin. První projevy jsou únava, malátnost, závratě a nevolnost. První pomoc spočívá v přemístění do stínu, snažíme se zvednout nohy, uvolníme oděv a ochlazujeme se obklady. Chladíme především hlavu a čelo. Postupně doplňujeme tekutiny. Vhodná je osolená voda, iontové nápoje, mírně oslazený čaj. Čistá voda se nedoporučuje.

Vyčerpání

Vyčerpání je často doprovázeno mdlobami. Ztráta tekutin při jejich nedostatečném příjmu, pocení se projevuje poruchami v řízení, únavou, zmateností a v krajním případě deliriem. Na rozdíl od mdloby se jedná o déle trvající stav a postiženého se snažíme uložit na lůžko s vyloženýma nohama. S podáváním tekutin opatrně, protože větší množství by mohlo způsobit šok. Při těžké tělesné námaze ve vedrech s nadměrnými ztrátami tekutin a soli v potu mohou vzniknout křeče z horka. Vhodné je i šumivé magnézium, které pomůže ulevit od křečí.

comments powered by Disqus