Bolesti hlavy - migréna a její hlavní spouštěče

Příčinou migrény je zúžení nebo rozšíření mozkových cév. Vzniká většinou náhle. Pulzující bolesti hlavy jsou často doprovázené pocitem na zvracení, případně zvracením. Bolest může být lateralizovaná, to znamená pouze na jedné polovině hlavy, postupně se může rozšířit na celou její oblast. Tento stav je někdy komplikován zhoršeným viděním, očními záblesky, dochází ke zvýšené citlivosti sluchu na vnější sluchové podněty. Nebezpečným příznakem může být ztráta rovnováhy, závratě a další poruchy pohyblivosti, mravenčení končetin atd. Stav se často může zkomplikovat i dočasně zvýšenou citlivostí čichové soustavy, s vnímáním různých pachů.

Bolesti hlavy - migréna a její hlavní spouštěče

Spouštěče

• Nadměrné nervové napětí.
• Nedostatek, nebo naopak, nadbytek fyzické aktivity.
• Nepravidelnost v každodenním režimu, hladovění či přejídání.
• Nedostatek tekutin s následující dehydratací organismu.
• Nedostatek spánku.
• Jako spouštěče existují i některé potraviny: tvrdé a plísňové sýry, ořechy různých druhů, uzené potraviny i uzené maso, čerstvý chléb a čerstvé pečivo, fazole a další luštěniny, nedozrálé banány, čokoláda, avokádo, rozinky , sušené švestky, citrusové plody, z nápojů jsou to: červené víno , šumivé víno  a jiné bublinkové nápoje.
• Na migrénu mohou jako spouštěče působit i různé chemické konzervanty nacházející se v potravinách.

Prospěšné složky potravy

• Zvýšený příjem hořčíku a vitamínu B2 (riboflavin) + B5, vitamín C a vitamín E
• Pampeliškový a brutnákový olej, zázvor
• Kvalitní proteiny: kuřecí maso, mléčné výrobky, tofu, sója, zelená listová zelenina, mořské plody,
• Obiloviny
• Náchylnost k bolesti hlavy obecně snižuje česnek, petržel, máta, heřmánek.

Spouštěcím faktorem může být i hypoglykémie,

když se snižují zásoby svalového a jaterního cukru, tj. glykogenu. Zároveň s tím klesá i glukóza. V takovém případě je třeba zrychlit příjem rychlého cukru. Z tohoto důvodu se doporučují tři až pět jídel denně, dobře energeticky vyvážených. Jednotlivá denní jídla by měla vždy obsahovat určité sacharidové zdroje včetně cukrů s nižším glykemickým indexem, které mohou glukózu uvolňovat postupně, a tím udržovat vhodnou hladinu krevního cukru. Časový rozestup mezi jídly by neměl být velmi dlouhý.

Při sportovním výkonu často dochází k poklesu koncentrace vodíkových iontů (tj. pH ) v krvi

a to především ve svalech, čímž dochází k překyselení. Je to způsobeno zejména kyselinou mléčnou , která vzniká během spalování glukózy při nedostatku kyslíku. Odbourávání této kyseliny může způsobit bolesti svalů, únavu, svalové křeče. U vnímavých jedinců to může fungovat i jako spouštěč migrény. Souvisí to i se zvýšeným pocením a nedostatečným přísunem tekutin . Dochází ke stavu dehydratace organismu se všemi nežádoucími příznaky, jako jsou bolesti hlavy, svalové křeče, poruchy koncentrace, únava až celkový kolaps organismu. Tím se opět dostáváme k tomu , jak důležitý je pitný režim. Nápoje by měly být nesycené, přiměřené teploty (ne ledové ), s vhodnou mineralizací ( hořečnaté soli ).

comments powered by Disqus