Jak se neopít?

Jak se nevzbudit pod stolem? Alkohol sice zdraví neprospívá, na Silvestra se i tak pije. A nejen tehdy. Zopakujme si tedy základní pravidla pití alkoholu s rozumem. Nechcete se přece na Nový rok probudit na podlaze v předpokoji či na jiném pochybném místě. Pozor na posilvestrovskou opici - dávejte si raději pozor.

Jak se neopít?

1. Najezte se!

Nikdy, ale opravdu nikdy nepijte na úplně prázdný žaludek - zvláště pokud víte, že nezůstanete při jedné skleničce. Ideální je, když alkohol "prokládáte" chuťovkami - například se sýrem nebo masem. Potraviny s  vysokým obsahem bílkovin totiž zpomalují vstřebávání alkoholu. Díky jejich konzumaci se vyhnete nejen bleskové opilosti, ale i rychlé nevolnosti, která následuje hned ráno.

2. Pozor na skleničky!

Nalévejte si alkohol do úzkých vysokých sklenic raději než do nízkých širokých. Vědci totiž zjistili, že lidé podléhají optickému klamu. Do širokých sklenic nalévají podstatně více než do vysokých úzkých.

3. Nezapomínejte na nealko!

Pravidelné střídání alkoholických a nealkoholických nápojů vám pomůže zůstat svěží a měli byste vydržet flám celou noc. Zároveň budete mít jistotu, že nepijete alkohol na žízeň.

4. Nemíchejte!

Začali jste vínem? Pokračujte s ním. Pokud opravdu potřebujete nápoj změnit, učiňte tak jen jednou. Určitě do sebe neházejte všechno, co vám kdo nalije.

5. Řekněte ne!

Máte dost, ale vaši kamarádi vás stále nutí do pití? Řekněte jim rovnou, že si dáváte pauzu, neboť alkohol vás uspává. Případně vodku ve vaší sklenici nahraďte vodou.

6. Kontrolujte se!

Určitě sami dobře víte, jaké jsou vaše hranice. Ty nepřekračujte. Nedávejte si dvojité ,, panáky ", právě ty jsou často na vině tomu, že špatně odhadnete své hranice a skončíte přesně tak, jak jste nechtěli.

7. Stanovte si limity!

Určete si hodinu, po které bude alkohol pro vás tabu. Chcete pít, dokud máte chuť? Vymezte si tedy maximálně množství alkoholu, které si dovolíte zkonzumovat. Rozpočítejte ho na celý večer. Budete lépe vědět, jak často si objednávat.

8. Voda to zachrání!

Alkohol dehydratuje. Před spaním vypijte alespoň půl litru minerálky nebo vody. Částečně tak potlačíte pocit sucha v ústech, jakož i možnou bolest hlavy po probuzení. Na ráno si přichystejte další dvě sklenice.

První pomoc:

Navzdory všem dobrým úmyslům to prostě nevyšlo a vy jste to přehnali. Přísaháte si, že už nikdy nebudete pít, jen ať se váš stav alespoň trochu zlepší?
• Nasnídejte se! Dobrá snídaně pomůže vázat zbytky alkoholu v krvi a doplní krevní cukr, který alkohol zničil.
• Dejte si vitamin C a B komplex. Pro lehčí stavy je vhodná sprcha. Začněte teplou a postupně přejděte na studenou. Opakujte dvakrát.
• Prospěje vám i krátká procházka na čerstvém vzduchu.
• Pokud je to s vámi opravdu špatné, zůstaňte raději v teple a klidu.
• Uvařte si mátový, kopřivový nebo heřmánkový čaj. Pomůže vám zklidnit žlučník a játra. Ochuťte ho medem. Pomůže doplnit ztrátu krevního cukru.

comments powered by Disqus