Jde o měsíc únor (někdy je zápis v lednu nebo až v březnu), a nejlepší by bylo vzít dítě na zápis s vámi, abyste si oba ohlédli školku v celé kráse. Někteří rodiče si nejprve oběhnou více mateřských škol, aby zjistili situaci a možnosti té které MŠ. Ale pokud už máte školku vybranou a je to ve vašich možnostech, vezměte dítě s sebou na zápis nebo na tzv.. dny rodičů. Den rodičů připravují některé mateřské školy, aby měli rodiče možnost vidět celodenní práci učitelky a dětí.
Spolu uvidíte hračky, učitelky, skříňky v šatně apod. a celý čas od zápisu do nástupu můžete s dítětem doma o školce mluvit. Vy si oprášíte vaše matné vzpomínky na MŠ a dítě se bude cítit bezpečně, že víte, jak to ve třídě chodí, že se ve školce obědvá jako doma, i spinkat se chodí ... můžete si spolu hrát na školku doma, pozorovat děti při vycházce nebo obdivovat společné hry školkařů venku, a tím motivovat dítě k tomu, aby se těšilo, že bude chodit do školky, že se naučí spoustu nových věcí, že bude mít možnost hrát si s jinými hračkami a že bude s dětmi.
neoznamujte mu dva - tři dny před nástupem, že bude chodit někam do školky, dokud vy budete chodit do práce. Ani dovolenou či prázdniny neplánujete večer před odjezdem. Pokud se dítě venku ptá na rozdíly mezi dětmi (malá miminka, velké děti ...), vždy mluvte stylem - tyto děti jsou velké a chodí do školy, ty, co potkáváme na hřišti, chodí do školky, a ty mladé slečny na zastávce chodí do školy. Tety a strýcové chodí do práce ... - mateřská škola, základní škola, zaměstnání - ono samo bude potom projevovat potřebu někam chodit, a pokud správně pochopilo "malých a velkých", samo se zařadí mezi předškoláky. Při provádění některých činností doma můžete také navázat na téma školka. Při oblékání můžete podotknout: "I děti ve školce si dávají bundu, když jdou ven." "Jak krásné ses oblékl, vždyť ty jsi šikovný jako školkař."
můžete jít za dětmi, když jsou venku na hřišti, a nechat vašeho prcka chvíli se s nimi hrát. Spolu s ním nakupujte věci do školky, jako jsou přezůvky, pyžamo ... a mluvte o tom, že tyto věcičky bude nosit, když bude školkař. Nejjednodušší je, pokud máte to štěstí, že dítěti ve vašem okolí najdete vrstevníka, se kterým si bude přes prázdniny hrát a pak navštěvovat MŠ. Nebo pokud má staršího sourozence, který navštěvuje MŠ nebo navštěvoval. Nezapomeňte, že dítě si do dobré mateřské školy může přinést svou oblíbenou hračku, talisman nebo malý polštářek na spaní. Můžete se dohodnout, že panenka nebo autíčko budou čekat ve skříňce, aby dítě cítilo, že ve školce není úplně samo. Nebo si medvídka přinese do postýlky a budou po obědě spolu spinkat.
nebo se dohodněte, že podle potřeby dítěte budete k dispozici. Dítě by mělo cítit, že pokud by nastal ve školce problém, dokážete přijít pro něj. Někteří rodiče si myslí, že dohoda o tom, že například první dva týdny budou chodit pro dítě hned po obědě, je dobrá. Třeba u malého procenta dětí to pomáhá, ale ze zkušeností učitelek v MŠ vyplývá, že to není až tak dobrý nápad. Rodič si myslí, že tím dítěti zajistí jistotu, ale děti to chápou jako jistý druh protekce, a později jsou zklamané, když budou ve školce zůstávat i odpoledne, a vzdorně se budou dožadovat opětovného zkrácení návštěvy v MŠ. Nejlepší je učit dítě připravovat si večer věci na druhý den. Pokud se již při vstupu do mateřské školy dítě naučí tento rituál, nebude mít problém s přípravou školní tašky. A další výhoda je v tom, že se vyhnete rannímu shonu. Pokud ráno zděšeně pobíháte po bytě, hledáte věci k oblečení a křičíte, že nestíháte, dítě si může vaši nervozitu připsat jeho chození do školky a bude si domýšlet, že kvůli tomu, že chodí do MŠ, maminka nic nestíhá. Takže místo ranního pobíhání po bytě se spolu klidně podívejte na zprávy o počasí a vyberte oblečení, které si předem nachystáte. Zkrátíte tak ranní přípravu o několik minut a oba budete klidnější.
je samo o sobě zajímavé i nezapomenutelné. Za našich časů se v první školní den nosili učitelce květiny jako projev radosti z nové spolupráce a na oslavu nového začátku. Pro děti je učitelka druhá máma a vést je ke slušnosti a citlivosti vůbec není zastaralé. Nemusí to být květ, klidně stačí nakreslený obrázek pro paní učitelku. Dítěti tento den taková drobnost ozvláštní a bude cítit s učitelkou jisté přátelštější postavení.
Děti, které ráno nedají nic do bříška, nemají náladu hrát si, bojí se, že budou ostatní slyšet, jak jim kručí v břiše, a jen čekají, kdy bude svačina.
například na pracovní výchovu, nebo jste měli doma vyprat pyžamko či povlečení na postel, nezapomeňte! Napište si to velkými písmeny na lístek na vchodové dveře, abyste nezapomněli. Některé děti berou návštěvu MŠ opravdu vážně a pokud něco zapomenou, cítí se v kolektivu velmi nepříjemně. Podle vašich možností si v zaměstnání zařiďte, aby vaše dítě nebylo ve školce od jejího ranního otevření do "závěrečné". Ne že budete stát před dveřmi ještě dříve, než otevřou, nebo vám dítě dovedou domů s tím, že MŠ už je půl hodiny zavřená. Nedávejte dítěti záminky k tomu, aby nemělo rádo učitelku nebo děti ve školce. Doma nekomentujte před dítětem výchovné metody učitelek. Pokud nejste spokojená s metodami nebo prací učitelky, klidně si s ní o tom promluvte. Občas se najdou i maminky, které trochu žárlí na paní učitelku, protože ji jejich mrňous stále opěvuje. Šikovná učitelka, která to s dětmi umí a dává jim najevo svou lásku, jistě není důvodem k žárlivost či podobný pocit, právě naopak - měla byste být ráda, že během vaší nepřítomnosti má vaše dítě v ní "druhou mámu". Tu skutečnou mámu má pouze jednu - a ono to velmi dobře ví ...
Ptejte se na hry nebo říkanky, které se naučilo, na kamarády nebo si doma pověste na ledničku obrázek, který vám nakreslilo. Pokud je dítě plné zážitků, které vám chce říci, a vy opravdu, ale opravdu nemáte zrovna čas poslouchat, poproste dítě, aby vám zážitky nakreslilo, a pak pojmenovalo a vyprávělo o nich. Zabijete tak dvě mouchy jednou ranou. Vy si zatím uděláte nutnou práci a dítě u obrázku nebude vyprávět tak dlouho, jako kdyby vám to celé vykládalo. Je to však pomoc jen v nutném případě, ne řešení na každý den.
jak si mnoho rodičů myslí. Musíme si jako rodiče uvědomit, že děti vztahy a zkušenosti, které získávají v MŠ, berou mnohem vážněji než my zaměstnání. Pobyt ve školce je ovlivňuje na celý život. V MŠ tráví děti větší část pracovního dne, a proto bychom se i my měli snažit brát jejich "problémy" vážněji, poslouchat jejich zážitky a pomáhat jim ze všech sil, aby prožily šťastné chvíle ve školce i mimo ni. Vaše dítě se snaží kopírovat vaše chování. Tak, jak se vy chováte ke společnosti, tak se bude chovat i vaše dítě. Snažte se vždy dítěti říkat pravdu, "pěkně" se chovat a při problémech postupovat rozvážně a s nadhledem. Hodně se smějte a celý svět se bude usmívat na vás. Hodně štěstí a krásné zážitky se vstupem vašeho děťátka do světa předškoláků.
Autor: Martina DvořákováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu zakázáno.
Stránka Naše návody používá cookies. Více informací zde.