Školní docházka a proč některé děti potřebují její odklad

Datum článku: 11. 9. 2013

V naší kultuře dítě, které dosáhne šesti let, nastupuje do základní školy do prvního ročníku. Výjimky souvisejí se školní zralostí nebo připraveností dítěte na školní podmínky. V jiných zemích to může být i v pátém roku věku dítěte nebo v sedmém roce věku dítěte.

Školní docházka a proč některé děti potřebují její odklad

Dítě musí splnit určitá kritéria v somatické i psychické oblasti,

aby mohlo do školy nastoupit. Vstup do školy představuje pro dítě zátěž, kterou musí být připraveno zvládnout. Pozdější psychický vývin nebo odchylky ve fyzických dispozicích se mohou stát "překážkou", se kterou dítě obtížnější zvládá náročné úkoly ve školním prostředí. K činitelům, které mohou negativně ovlivnit připravenost může být citová deprivace, labilita, nedostatek bezpečí v rodinném zázemí a konflikty v rodině.

Školní zralost znamená dosažení takového stupně vývoje,

který umožňuje dítěti dobře si osvojovat školní znalosti a schopnosti. Tento vývoj probíhá na biologické úrovni, ale v kontextu s vnějšími okolnostmi a prostředím, ve kterém dítě vyrůstá a s osobami, s nimiž se setkává.

Každý člověk, se kterým dítě přichází do styku, ho ovlivňuje

Způsobilé dítě se v tomto směru dokáže na několik hodin odloučit od své matky, učit se pod vedením pedagoga a začlenit se do skupiny spolužáků, kde vytváří dobré vztahy a dokáže se přizpůsobit novým podmínkám. Školsky zralé dítě dokáže např. odlišit hru od povinnosti a úkol dokáže splnit navzdory objeveným překážkám. Dokáže kontrolovat okamžité nápady a impulsy.

V předškolním věku bývá u chlapců psychosociální vývin pomalejší

a méně vyrovnaný než u dívek, časem se tento rozdíl stírá.

Mezi nezralé děti se přiřazují i ty neklidné,

utlumené nebo impulzivní děti, nesoustředěné, nesamostatné a jiné, hlavně proto, že vyžadují zvýšenou pozornost od rodičů, ale i od pedagoga.

Seznam projevů školní nezralosti při zkoušení

• Dítě nechce odejít od rodičů, pláče.
• Nemluví, je negativistické.
• Slabě se kontroluje, podléhá impulsům.
• Není schopno samo plnit úkoly.
• Nedokáže se soustředit, snadno se rozptýlí.
• Přerušuje práci, zpívá si, odmítá pokračovat.
• Má problém s komunikací, s vyjadřováním, má malou slovní zásobu.
• Je dětské, hravé.
• Rozumový vývin se jeví jako opožděný.

Způsoby nápravy nezralosti

Vzhledem k tomu, že se zkoumá školní zralost předem, je možné před nástupem do školy napravit drobné nesrovnalosti, např. logopedickou nápravou řeči, rozvojem motoriky, nácvikem samostatnosti. Programy na přípravu školní zralosti jsou například hry, kde se procvičují barvy, práce s celkem a jednotlivými částmi a jejich přeskupování, dělení rolí ve hrách apod.

Odklad školní docházky

V době odkladu se rozvíjí zralost dítě jako při nápravě zralosti, ale postupně a pomalu. Důležité je v tomto období rozvíjet znalosti dítěte pro nástup do školy, sociální znalosti a schopnosti a vedení k samostatnosti v různých oblastech.