Vitamín D - vitamín plný slunce

O vitaminu D, nazývaném také sluneční vitamín posloucháme téměř na každém kroku, přestože toto téma se skloňuje především v létě. Známe však skutečná fakta o tomto cenném, ba přímo nenahraditelném vitaminu? Aby byla fakta fakty a fámy byly jen fámami, čtěte následující řádky. Hodí se, nejen v létě! Poslední výzkumy dokazují, že vitamin D může snižovat riziko cukrovky.

Vitamín D - vitamín plný slunce

Vitamin D objevil biochemik Elmer McCollum již v roce 1922

Protože lidské tělo ho dokáže vytvářet samo, jde spíše o hormon než o vitamín. Tvoří se v kůži pomocí slunečního záření. Pokud tedy strávíte na slunci alespoň dvakrát do týdne 20 minut, neměli byste trpět jeho nedostatkem. Problém nastává od listopadu do února, kdy je slunečního záření nejméně. Tehdy je třeba přijímat vitamin D ve formě stravy.

Nejbohatším zdrojem slunečního vitamínu jsou mořské ryby

losos, sardinka, sleď či treska. Bohatými zdroji jsou i mléko a mléčné výrobky, maso a vaječný žloutek. Pokud patříte mezi vegetariány, vitamin D najdete v kakau, kokosu, datlích, kvasnicích a houbách sušených na slunci.

Nač nám je "déčko"?

• zvyšuje absorpci minerálů vápníku a fosforu
• posiluje kosti a chrup
• reguluje některé biologické procesy v organismu
• posiluje imunitní systém
• pomáhá při léčbě některých kožních onemocnění, např.. psoriázy
• stimuluje růst a rozvoj kožních buněk
• během těhotenství podporuje správný vývoj kostry děťátka a předchází nízké porodní váze
• v období kojení zvyšuje tvorbu mléka
• v dětství a pubertě podporuje správný vývoj organismu
• má pozitivní účinky na nervový systém
• poslední výzkumy dokazují, že může snižovat i riziko cukrovky

Předávkování vitamínem D je velkou vzácností, ale není nemožné,

zvláště pokud konzumujete výživové doplňky s jeho obsahem.

Vitamin D je tedy nezastupitelný a velmi důležitý pro správné fungování celého organismu

a procesů, které v něm probíhají. Nedostatek nejčastěji způsobuje únavu a depresivní stavy a nálady. V důsledku toho, že v severských zemích, zejména tam kde se střídá polární den a noc a tudíž je méně slunečního záření, jsou častěji sebevraždy a lidé tam mohou mít horší náladu a pocity smutku. Právě takto žijící lidé by měli zejména během zimních měsíců doplňovat vitamín D formou stravy. Jelikož jde o přímořské země, o ryby nouze určitě není. Vysoký deficit déčka může způsobit poruchy kostního metabolismu, řídnutí kostí, sníženou imunitu a riziko výskytu onkologických a civilizačních onemocnění. Stále probíhají výzkumy, zda má nedostatek vitaminu D spojitost se zvýšeným výskytem roztroušené sklerózy nebo ne.

Zajímavosti o vitamínu plném slunce

• při 30 minutovém letním slunění organismus vyrobí 10-12 000 jednotek slunečního záření
• ochranný faktor SPF 8 a více zablokuje sluneční paprsky produkující vitamin D
• prvních 10-15 minut slunění vyprodukuje dostatek vitaminu D, pak je třeba použít ochranný faktor SPF 15 a více, aby byla pokožka chráněna
• zásoby vitamínu D vydrží 2-4 měsíce
• lidé s přirozeně tmavou a již opálenou pokožkou příjmou méně slunečního záření, neboť jejich pokožka působí jako filtr
• předávkování vitaminem D je velkou vzácností, ale není nemožné, zvláště pokud konzumujete výživové doplňky s jeho obsahem. Projevuje se únavou, žízní, pocitu kovové chuti v ústech, zvýšenou teplotou, zvracením, ve výjimečných případech selháváním srdce a ledvin
 

comments powered by Disqus