Sója pro diabetiky, ale i pro ty, kteří chtějí zhubnout

Historie sóji začíná v Číně, odkud se dostala do Evropy v polovině 18. Století. Hlavním vývozcem sóji jsou však dnes USA, kde se vypěstuje až polovina světové produkce, což činí 100 milionů tun ročně. Sója je jednou z nejhodnotnějších potravin vůbec, v našich jídelníčcích je však stále nedoceněná. Je to ale na škodu, neboť sója obsahuje až 38 % bílkovin, je bohatá na vitamíny skupiny B, A, E, K a minerály - draslík, vápník, fosfor, železo. A to není všechno. Sója obsahuje i lecitin důležitý pro správné trávení a výživu nervů.

Sója pro diabetiky, ale i pro ty, kteří chtějí zhubnout

Pokud jste diabetik nebo držíte dietu, sója je pro vás jistě tou pravou potravinou

Má nízký obsah sacharidů a jen zanedbatelné množství škrobu. Lékaři vám ji určitě doporučí při chorobách krevního oběhu, cukrovce či anémii. Dětem může dokonce pomoci při kožních ekzémech. Pokud trpíte nesnášenlivostí kravského mléka, ačkoli mléčné výrobky máte rádi, rozhodně si dopřejte sóju.

Nespornou výhodou této potraviny je její dlouhá záruční lhůta,

obvykle až 12 dní a také jednoduchá příprava. Sója je výborná k těstovinám i do salátů. V supermarketech je dnes již poměrně bohatý výběr sójových výrobků - sýry, jogurty, pomazánky, nápoje, tyčinky, olej, smetana ... Sóju lze koupit v podobě kostek, plátků či granulí. Upravujeme ji vařením dušením, pečením, opékáním.

Sójové boby obsahují až 2 - krát více vápníku a železa než kravské mléko 

a také množství vitamínů. Na rozdíl od živočišných bílkovin však neobsahují cholesterol. Sušené sójové boby je třeba správně uvařit, nedovařené nejsou chutné a jsou těžko stravitelné. Sterilizované sójové boby se musí po otevření ihned zkonzumovat.

A které sójové potraviny kupujeme nejčastěji?

Sójové mléko - nejzdravější alternativa klasického kravského mléka. Ti, co ho nesnášejí, jistě ocení sójovou variantu. Šálek horkého sójového mléka se lžící medu a špetkou mořské soli se považuje za zdroj síly a energie. Sójové mléko je zároveň považováno za léčivou potravu. Japonští lékaři ho předepisují při cukrovce, srdečních chorobách, vysokém krevním tlaku, kornatění cév, chudokrevnosti, a také na posílení trávicího systému, proti chronickému krvácení z nosu či špatně se hojících pohmožděninách. V Japonsku vědí, že sójové mléko je zdravé, dává pokožce přirozený lesk, vlasům vrací tmavou barvu, podporuje tvorbu mateřského mléka a zlepšuje jeho kvalitu. Dávno postřehli, že lidé zaměstnaní při výrobě sójového mléka a tofu mají svěží a zdravou barvu obličeje. Dost důvodů na vyzkoušení, co říkáte?

Tofu sýr

Věděli jste, že čínští rolníci ho vyrábějí ze sójového mléka již více než 2000 let? Má lahodnou znamenitou chuť, množství vitamínů, malé množství cholesterolu a je lehce stravitelný. Nahraďte jím občas klasický roztíratelný sýr a udělejte něco pro své zdraví.

Sójová omáčka

vynikající přísada na dochucování omáček, pomazánek, salátů či masa. Vyrábí se ze sójových bobů a pšeničné mouky dlouhým kvašením.

Sójová mouka

pro některé známá, pro jiné úplné tabu. Má nízký obsah škrobu, neobsahuje lepek,
proto je vhodná i pro celiatiky jako náhrada pšeničné mouky.

comments powered by Disqus