Riziko cukrovky pomáhá snížit středomořská dieta

Středomořská strava snižuje riziko cukrovky.  Středomořská strava bohatá na zeleninu a olivový olej pomáhá starším lidem omezit riziko cukrovky 2. typu.

Riziko cukrovky pomáhá snížit středomořská dieta

Španělští vědci zkoumali 418 lidí ve věku od 55 do 80 roků, z kterých každý měl minimálně tři rizikové faktory způsobující cukrovku,

jako například vysoký krevní tlak, obezitu či kouření. Rozdělili je do tří skupin. Jedna se stravovala středomořskou dietou s důrazem na mononenasycené mastné kyseliny a pravidelně dostávala litr olivového oleje na týden. Druhá skupina dávala důraz na polynenasycené mastné kyseliny v ořeších a třetí měla nízkotučnou dietu, s omezením všech druhů tuků. Nikdo z nich nemusel omezovat přísun kalorií, zda více cvičit. Po čtyřech letech onemocnělo ve skupinách se středomořskou stravou na cukrovku od 10 do 11 procent lidí, ve skupině s nízkotučnou stravou až 18 procent dobrovolníků.

Výsledky, které zveřejnili v časopise o diabetu, podporují dosavadní rady pro lidi s rizikovými faktory

a pro ty, u kterých se již diabetes projevil. Ale to však neznamená snížení důležitosti pravidelného pohybu nebo to, že by si lidé při stravování měli přestat dávat pozor na kalorie.

Středomořská strava se vyznačuje zejména častým konzumováním zeleniny, ovoce, obilí bohatého na vlákninu, luštěnin, či ryb

Důraz klade také na příjem rostlinných zdrojů nenasycených mastných kyselin, jako jsou olivový olej a ořechy. Vyhýbá se pravidelným velkým dávkám červeného masa nebo vysokotučným mléčným výrobkům, primárnímu zdroji nasycených mastných kyselin. Není určena pro rychlé hubnutí, avšak pomáhá při více onemocněních, kromě cukrovky například při problémech se srdcem.

comments powered by Disqus