Rakovina - deset běžných potravin, které pomáhají v prevenci


Rakovina zastřešuje přibližně 100 druhů zhoubných nádorů, jejichž podstatou je množení poškozených buněk. Při nádorových onemocněních buňka změní genetickou informaci, regulační mechanismy v buňce se naruší a přichází k bujení postižených buněk. Účinnou prevencí před rakovinou je nepochybně zdravá životospráva, protože až 90 % nádorů vzniká vlivem vnějších faktorů. Správná výživa, která by se měla skládat z tzv. nepřátel rakoviny chrání organismus před rakovinou, ale její účinky se využívají i při podpůrné léčbě rakoviny stravou. Pokud ještě neznáte největších "zaháněče" rakoviny, poznejte je právě teď!

Rakovina - deset běžných potravin, které pomáhají v prevenci

1. Citrusové ovoce

Citrusové ovoce obsahuje velké množství vitamínu.  Obecně platí, že každodenní konzumace alespoň tří druhů ovoce snižuje riziko vzniku rakoviny až o 50%! Citrusové plody by však rozhodně měly být součástí jídelníčku, protože obsahují přírodní protirakovinné látky (např. karotenoidy, flavonoidy, limonoidy). Neoficiální zdroje uvádějí, že zvýšená konzumace citrusového ovoce ve Spojených státech způsobila enormní pokles výskytu rakoviny žaludku.

2. Jablko

Dopřejte si vitamíny a dejte si jedno jablíčko denně.  Podle výsledků výzkumu provedeného ve Velké Británii, konzumace alespoň jednoho jablka denně snižuje riziko vzniku rakoviny tlustého střeva a konečníku o 20%, ústní dutiny o 21%, rakoviny plic o 25%. Američtí vědci potvrdily, že jablko (konkrétně granátové jablko) ochraňuje před rakovinou prsu (látka obsažená v jablku blokuje zvýšenou tvorbu hladiny estrogenu, která podporuje růst nádoru v prsu) a rakovinou prostaty.

3. Rajčata

U nás nejoblíbenější druh zeleniny - rajčata. Lykopen obsažený v rajčatech (v menším množství i v meruňkách či melounu) působí preventivně vůči rakovině kůže, plic, trávicího systému či prostaty. Lykopen je totiž nejsilnější antioxidant rostlinného původu,  který pomáhá snížit riziko vzniku rakoviny i u lidí s genetickými predispozicemi k nádorům.

4. Listová zelenina

Neměli bychom zapomínat na salátovou zeleninu. Špenát, zelí či hlávkový salát jsou skvělými zdroji antioxidantů, které ochraňují organismus před poškozením volnými radikály. Zároveň obsahují i vysoké množství betakarotenu (snižuje riziko výskytu rakoviny kůže, močového měchýře a krve), kyseliny listové (pomáhá předcházet vzniku rakoviny trávicího ústrojí) a luteinu (výrazně se podílí na ochraně organismu před rozšířením rakoviny tlustého střeva). Je dobré vědět, že čím je zelenina tmavší, tím více protinádorových látek obsahuje (např. karotenidů).  Už 100 g pomeranče přidaného do každodenní stravy snižuje riziko vzniku nádorových onemocnění. Stačí sníst jen jedno malé jablko denně a organismus ochráníte před rakovinou tlustého střeva, která je na druhým nejčastějším typem zhoubného nádoru. Pokud si budete pravidelně připravovat chutný hlávkový salát s rajčaty, své zdraví si také uchráníte před karcinogeny. Nejen ovoce a zelenina patří mezi úhlavní nepřátele rakoviny. Do neoficiálního top 10 se dostaly i následující potraviny.

5. Cibule

Jak dávno jste neměli mastný chléb s cibulí? Jeden stroužek cibule a česneku by měly tvořit součást každodenní stravy. Konzumace cibule může snížit riziko vzniku rakoviny plic až o 60%! Kromě toho, organismus chrání před rakovinou tlustého střeva a prostaty.

6. Česnek

Česnek nesmí ve vašem jídelníčku chybět. Alicin obsažený v česneku zase působí preventivně vůči výskytu zhoubných nádorů trávicího traktu. Cibule i česnek zároveň ničí buňky poškozené rakovinou, aniž ohrozily zdravé buňky.

7. Obiloviny

Už jste někdy zkusili pohanku? Výsledky výzkumu jasně prokázaly, že vysoký obsah pšeničných otrub přijatých v pravidelných dávkách snižuje výskyt zhoubných nádorů až o 50%! Vláknina, kterou obsahují obiloviny (např. pšenice, žito, oves, pohanka, rýže) významně snižuje i riziko vzniku rakoviny tlustého střeva a konečníku. Jelikož muži jsou obecně náchylnější na rakovinu, jejíž hlavní příčinou je nezdravá životospráva (především nesprávné stravování), zvýšení obilovin v stravě se doporučuje zejména jim.

8. Sója

Mnozí z nás považují sóju jen za stravu vegetariánů. V obchodech ji však můžete najít v různých podobách, od sójového mléka až po sójové maso. Pravidelný příjem sóji může snížit riziko výskytu rakoviny prsu, rakoviny dělohy či rakoviny prostaty. Konzumace této luštěniny se spolupodílí i na prevenci rakoviny tlustého střeva, konečníku (zejména u žen) a rakoviny plic (vědecky prokázané na skupině mužů). Výhodou sójových produktů je i fakt, že saponiny nacházející se v sóji (látky s protinádorovým účinkem) se tepelným zpracováním neznehodnotí.

9. Luštěniny

Zelený hrášek v zimním období nahrazujeme sušeným, ze kterého si můžeme připravit různé pokrmy. Fytoestrogeny čili fyfáty jsou přesně ty látky, které působí preventivně vůči rakovině a které se nacházejí v luštěninách (např. hrách, čočka, fazole). Hrách je dobrý pomocník při předcházení rakoviny prostaty, čočka představuje účinnou prevenci před rakovinou střev a fazole chrání ženy před rakovinou prsů.

10. Mastné kyseliny

Kdy jste naposledy měli na talíři rybu? Nenasycené mastné kyseliny omega-3, které jsou obsaženy v rybách či v rybím oleji, potlačují riziko vzniku rakoviny tlustého střeva a dokonce zastavují rozšiřování se nádoru v prsou. Omega-9 kyseliny, které jsou součástí olivového oleje, jsou nápomocné při prevenci před různými typy rakoviny.
 

comments powered by Disqus