I bez cestování je možné okusit exotiku

Když se řekne exotika, většinu z nás hned napadne méně dostupná a často i finančně náročná dovolená v dalekých končinách. Co takhle dopřát si kousek exotiky každý den, například na talíři? Díky následujícím druhům se můžete exoticky cítit i v pohodlí domova. Nemusíte se nikam balit a nehrozí ani cestovní horečka. Dobrou chuť!

I bez cestování je možné okusit exotiku

Meloun

Asi první ovoce, které nás napadne v souvislosti s létem (i když je to ve skutečnosti zelenina). Vždyť mnozí si léto bez tohoto velikána ani neumí představit. U nás nejkonzumovanějším je vodní meloun - nebo pokud chcete meloun červený a také meloun žlutý. Existují i jiné, méně známé a u nás i méně prodávané druhy melounů - ananasový (kantalup), který má i podobné složení a chuť jako ananas, je lehce stravitelný a vhodný i při redukční dietě, dále medový (Honeydew) se zelenou dužinou, sytou žlutou slupkou a slaďoučkou medovou chutí, Charentains - připomínající chutí meruňky míchané s papájou a ananasem a nejznámější, velikostí nejmenší meloun Galia, který běžně koupíme i u nás. Melouny nás v létě osvěží, zaženou žízeň a dodají nám potřebnou dávku vitamínu C, draslíku a vlákniny.

Camu camu

Už samotný název zní exoticky, co se tedy pod ním skutečně skrývá? Jde o ovoce podobné naší třešni, velikostí je však o něco větší. Jeho domovinou jsou peruánské oblasti v okolí řeky Amazonky. Má kyselou chuť a obsahuje až třikrát více vitamínu C než ostatní citrusové plody. Je to exotická lahůdka, z které si hravě připravíte ovocný salát, džus či mraženou dřeň, které vás během léta určitě příjemně osvěží.

Kvajája (kvajáva)

Tropické ovoce příjemné sladké chuti. Jeho velkým pozitivem je, že obsahuje více než dvojnásobek vitamínu C oproti pomeranči. Jedna porce tohoto exotického ovoce poskytuje téměř 300% DDD (doporučené denní dávky) tohoto vitaminu. Tím poskytuje dostatečnou ochranu před bakteriemi a viry. Zároveň je jedním z nejlepších zdrojů dietní vlákniny, navíc obsahuje i betakaroten, silný antioxidant zabraňující poškození buněk a také draslík, podílející se na udržování normálního krevního tlaku a činnosti srdce. Potěšující zprávou je také to, že obsahuje málo tuku a necelých 50 kalorií.

Papája

Dnes už je dobře známé a snadno dostupné tropické ovoce také ve formě hotových kompotů. Mnohé si získalo svou příjemnou a osvěžující chutí, tak, že mu často dávají přednost před pomerančem či kyselejším grapefruitem. Perfektně se hodí do letních salátů i na zdobení drinků, ale výborně chutná i k masu. Podobně jako předešlé druhy ovoce, i papája má daleko více vitamínu C než známější citrusové plody a bohatá je i na vlákninu a draslík. A co jste určitě ani netušili, šťáva z tohoto ovoce se používá k léčbě zažívacího ústrojí a při poruchách trávení. Ačkoli to žádné výzkumy zatím oficiálně nepotvrdily, množství lidí má se šťávou z papáji příjemné zkušenosti.

Mango

Velmi známé a u nás i dost rozšířené ovoce. Pochází ze stromů mangovníku, které se v Indii pěstují již tisíce let a jsou pokládány za "božské" ovoce. Má příjemnou chuť a množství betakarotenu, vitamínu C a A. Dá se říci, že mango je supervelmocí vlákniny, protože v jednom kuse najdeme až 7g.  Pozor na kombinaci manga a vody či mléka - na tyto nápoje po konzumaci manga raději alespoň na dvě hodiny zapomeňte. Jinak je mango zcela bezpečné a chutné jako čerstvé ovoce či součást salátu.

Fantazii se meze nekladou, vyzkoušejte libovolnou kombinaci exotického ovoce

v salátech, nebo potěšte své přátele exotickým drinkem přímo u vás v obývacím pokoji. Pokud vaše děti ovoce nemusí a už jen při pomyšlení na jablko, hrušku či švestku krčí nos, nakrájejte jim méně známé druhy ovoce, snědí je už jen ze zvědavosti. A vám zůstane dobrý pocit, že jste opět udělali krok ke zdravějšímu životnímu stylu.
 

comments powered by Disqus