Jak si udržet linii, i když skončíme s cigaretami?

Když člověk přestane kouřit, nechybí mu jen nikotin, ale celá řada návyků, skoro až reflexů.

Zabavit ruce a ústa

Vyznavači tabáku mají velmi živý úchopový reflex a z dětství oživen sací reflex. O oba přijdou a oba jim budou chybět. Proto ti, co skoncují s nikotinem, potřebují nějak "zabavit" ruce a ústa. Tady je opravdu výborným řešením žvýkačka.

Důvodů, proč přibíráme, je více než dost.

Když uhasíme poslední cigaretu, v těle se spustí mnoho chemických reakcí rozdílných od těch, co do té doby neprobíhaly. Zpomalí se bazální metabolismus a tehdy začneme přibírat, i kdybychom nejedli více. Jenže většina čerstvých abstinentů výrazně zvýší denní příjem kalorií. Jednak jim neustále něco chybí, jednak najednou začnou intenzivně vnímat chutě, které při kouření neprociťovali. Co s tím? Bazální metabolismus zrychlíme pravidelným konzumováním malého množství racionální stravy pětkrát denně a pohybem. Důležitá je nejen aerobní aktivita, kterou se hubne, ale i posilování. Vytvoříme si jím svalový korzet a svaly jsou energetickou továrnou, která spotřebovává více energie.

Snížit příjem potravy

Musíme snížit příjem potravy, což je zejména ze začátku velmi těžké. Část jídla můžeme nahradit nízkoenergetickým. Přitom musíme hodně, hodně pít a rozhodně se začít hýbat.

Nezáleží na tom, jak přestaneme kouřit

Ať radikálně, nebo pomocí náplastí, beznikotinových cigaret či naopak nikotinových žvýkaček. Největší chyba však je, když kuřák s cigaretami přestane, pak zjistí, že přibral, je nervózní nebo zpomalený a řekne si: vždyť je mi hůře než předtím a jsem ještě tlustý! A začne kouřit znovu. Tehdy mu zůstane i těch pár kilo navíc, i škodlivý návyk. Stát se nekuřákem a prožít to v dobrém zdraví je komplexní program, ale kdo chce, ten ho zvládne.

comments powered by Disqus