Čtení pohádek dětem na dobrou noc se nedá ničím nahradit

Datum článku: 22. 10. 2014

Čtení pohádek dětem není žádný přežitek a i přes vymoženosti techniky dnešní doby ho nic nenahradí. Čtete-li svým dětem pohádky, vytváří se mezi vámi citové pouto a navíc se dítě nenásilnou formou učí.

Čtení pohádek dětem na dobrou noc se nedá ničím nahradit

Není to jen pěkný zvyk před spaním,

čtení je jedním z nástrojů, kterým ovlivňujeme a stimulujeme psychický vývoj dítěte. Může se vám zdát, že číst úplně malému děťátku je zbytečné, že vám i tak nerozumí. Ale opak je pravdou. Slova, která vyslovujete, tón vaší řeči, mimika či gestikulace mají pro dítě velkou hodnotu. Hlas matky, otce, babičky dokážou proměnit obyčejný popsaný papír na živý příběh.

Vědecké výzkumy potvrdily,

že děti, kterým rodiče pravidelně četli knihy během prvních let života (od narození do předškolního věku) dosahují lepších výsledků ve škole, dokáží se lépe vyjadřovat, mají lepší schopnost koncentrace. A co je možná pro osobnostní vývoj dítěte ještě důležitější: získají větší jistotu a důvěru v sebe sama. Slova zůstávají; a je jedno co rodiče děťátku přečtou, jestli pohádku nebo básničku, krátkou říkanku. Poselství pro dítě zůstává stejné: "Čteme ti, protože tě máme rádi".

Vybíráme knihy podle věku

Dětských knih je nespočet. Při jejich výběru si však třeba uvědomit věk dítěte a tedy vývojovou fázi, v níž se nachází abychom ho mohli vhodně stimulovat.

  • Od šesti do devíti měsíců jsou pro děti nejvhodnější skládací obrázková leporela, s jasnými výraznými obrázky, které si dítě může prohlížet i samo (měly by být z netoxického materiálu, protože je více než pravděpodobné, že dítě si je bude dávat do úst). V tomto období děti komentují určité obrázky zvuky a výrazy obličeje. Rádi si "čtou" knížku spolu s rodičem, který komentuje příslušné obrázky. Před spaním nezapomínejte na uspávací básničku nebo říkanku.
  • V období kolem prvního roku dítěte vybíráme velké knihy, kde dítě najde jednoduché ilustrované příběhy rodinného života, běžné denní činnosti (vstávání, mytí, jedení) a příběhy ze života zvířátek. Vhodné jsou krátké rýmy k příběhům, nezapomeňte během čtení gestikulovat, měnit tón hlasu, zapojit dítě do příběhu.
  • Od 15 do 18 měsíců dítě udělá velký pokrok v psychomotorické oblasti. I knížky proto volíme komplexnější, s veselými příběhy o lidech, zvířátkách.
  • Děti v předškolním věku mají rády pohádkové příběhy s vymyšlenými postavami nebo bytostmi, při kterých může jejich fantazie naplno pracovat, ale neměli byste zapomínat ani na příběhy "skutečného" života, jejichž prostřednictvím lépe porozumí např.. rodinným vztahům, a okolnímu světu.

Kdy a jak číst dětem knihy

  • I na čtení je třeba zvolit vhodný čas: nejideálnější je číst děťátku před spaním, nebo po návratu ze školky.
  • Pokud vidíte, že dítě je unavené, nepozorné, nebo zaujaté jinou činností nepokračujte ve čtení. Pokuste se vystihnout nějakou jinou chvíli.
  • Společné čtení je vynikající činností např.. při dlouhé cestě autem, vlakem či během čekání u lékaře.
  • Při čtení se snažte vtáhnout dítě do děje, aby nebylo jen pasivním posluchačem.
  • Poproste ho aby vám ukázalo, kde je na obrázku např.. pejsek, či jiná postava z příběhu. Pochvalte ho za každou správnou odpověď. Nechte ho aby za pomoci své fantazie příběh způsobem pozměnilo.
  • Starší batolata a děti v předškolním věku mají rádi komplikovanější příběhy s humornou zápletkou a hranou interpretací textu; příběh si nejen vyslechnou, ale když jim ho zahrajete prožívají při něm i různé emoce, učí se rozlišovat dobré od špatného.

Číst dětem příběhy znamená pěstovat v nich zájem, a zálibu ve čtení

Poselství příběhu by mělo být vždy pozitivní: tak se dítě naučí, že s odvahou, trpělivostí a odhodláním se dají vyřešit i ty nejsložitější situace. Při čtení se nezapomeňte na dítě usmát, pohladit či obejmout ho - zapamatuje si, že čtení je něco hezkého a příjemného. A to se mu vybaví i po letech a při výchově jeho dětí.

Autor: Lenka Kostková