Batole a jeho svět

Datum článku: 30. 10. 2014

Batoletem nazýváme dítě ve věku od jednoho do tří let. Je to nádherné, ale také velmi náročné období (hlavně pro rodiče). Dítě prochází rychlým vývojem motorickým, ale i psychickým. Rozvíjením všech smyslů a řeči se dítě dostává i do období sebeuvědomování a následně i negativismu a vzdorování.

Batole a jeho svět

Fyziologický růst a vývin

  • Hmotnost batolete - hmotnostní přírůstek mezi 1.-2. rokem představuje 2kg, mezi 2.-3. rokem 1-2kg. 3 leté dítě má přibližně 13,5 kg
  • Výška batolete - mezi 1.-2. rokem dítě vyroste o 10 - 12cm, mezi 2.-3. rokem o 6-8cm, růst se v tomto období poněkud zpomaluje
  • Tělesné proporce - 2 leté dítě ztrácí typický vzhled miminka, batole je buclaté, má krátké nožky, velkou hlavičku, tvář vypadá v porovnání s lebkou malá, ale postupně se poměr vyrovnává, bříško batolete je vypoulené, po zpevnění břišních svalů se zplošťuje

Zrak

Zraková ostrost je poměrně dobře rozvinutá, akomodace na blízké a vzdálené předměty se zdokonaluje. Dříve než 3 leté dítě vezme hračku do rukou, podívá se na ni - koordinace vizuálního a nervosvalového mechanismu. Do popředí vystupuje identifikace předmětů a jejich vyčleňování z pozadí.

Sluch

3 leté dítě má sluch na stejné úrovni jako dospělý člověk. Pokrok v sluchovém vnímání (rozlišování výšky, intenzity, barvy zvuku) napomáhá rozvoji řeči i základem hudebních schopností dítěte. Už na začátku druhého roku lze u dětí pozorovat smysl pro rytmus, který umožňuje spojovat sluchovou aktivitu s pohybem, což lze využívat v různých činnostech s dítětem (říkanky, pohybové hry).

Čich, chuť

Dítě dává přednost těm jídlům, které zná, chuťové pohárky jsou citlivé na přírodní chutě.

Řeč

První opravdové slovo řekne dítě kolem 12. měsíce. Začátkem batolivého období se řeč dítěte skládá pouze z několika výrazů. Dítě nemluví větami, ale jen jednotlivými slovy. Jde o stádium jednoslovné řeči. Jeho slovník narůstá a do konce druhého roku zná asi 300 slov. Slova začíná skládat do binomický jednoduchých vět (např. jdeme pá, cica hajá), kterými se pokouší vyjádřit své představy, city a přání. Koncem třetího roku zná asi 1000 výrazů, k převažujícím přídavným jménům a předmětům denní potřeby přibývají slovesa, předložky, spojky, příslovce. Dítě se pomalu učí i pravidlům mateřského jazyka a správné gramatice. Na konci batolivého období se dítě dokáže domluvit a přiměřenou formou vyjadřovat své myšlenky, potřeby a city. S rozvojem řeči dochází i k rozvoji myšlení. Dítě se učí, že každý předmět má jisté slovní označení, název. Začíná pojmenovávat věci a jevy, slova se stávají náhradou za skutečný předmět.

City

Pro batole mají rozhodující význam sociální city, které se vážou hlavně na blízké dospělé osoby. Laskavé zacházení, péče, něžnost dodávají dítěti pocit bezpečí a jistoty a jsou nezbytnou podmínkou jeho zdravého psychického vývoje. Na začátku batolivého období můžeme u dětí rozeznat strach, radost a vztek. Vývinem a sociálními kontakty dochází k prohlubování a upevňování citů a k dalšímu citovému prožívání. U staršího batolete tak nepozorujeme jen strach, vztek či radost ale i stydlivost, veselost, smutek, žárlivost, spokojenost, nespokojenost, něžnost ... Na konci 3. roku se u dítěte objevují i ​​poznávací (dítě má zájem o nové informace a má z nich radost), estetické a morální city (vztah k dobru a zlu).

Vztah k vrstevníkům

Na začátku jde jen o povšimnutí si jiných dětí, které postupně přechází do aktivních kontaktů při hře s jinými dětmi. Dítě stále více pociťuje potřebu kontaktů s vrstevníky, které mu přinášejí pozitivní citové zážitky a jsou i důležitým regulátorem jeho chování. Proces narůstajícího sebeuvědomování a osamostatňování vede ke stále větší společenské přizpůsobivosti dítěte.

Upevňování a podpora zdraví

I v tomto období vývoje dítěte jsou důležité preventivní prohlídky a očkování. Pozornost je třeba věnovat i péči o chrup a pravidelným prohlídkám u dětského zubaře. Na prvním místě zůstává zajištění bezpečnosti dítěte - prevence úrazů a nehod - pády, náraz do předmětů, pořezání od ostrých předmětů, popáleniny, elektrický šok, otravy (léky), utonutí, silniční nehody, vdechnutí (aspirace) malých předmětů (např. oříšky).

Autor: Lenka Kostková