Test letních pneumatik pro letošní sezonu

Blíží se čas, kdy je třeba vyzout nejen zimní boty, ale také přezout své auto na letní pneumatiky. Jaké pneumatiky jsou podle nejnovějších testů ty nejlepší? Přední evropské autokluby vždy koncem zimy zveřejňují test letních pneumatik pro daný kalendářní rok. Nebylo tomu jinak ani letos. Nabídneme vám test rozměru 175/65 R14, vhodného pro menší auta.

auto, pneumatika, letní pneumatika, jízda, řízení auta, test pneumatik

Test pneumatik

Německý autoklub ADAC ve spolupráci s rakouským ÖAMTC a švýcarským TCS otestovali letní pneumatiky a my bám přinášíme test rozměru vhodného pro malá auta. Pneumatiky mají rychlostní index "T" (do 190 km / h) a zátěžový index 82 (475 kg na jednu pneumatiku).

Pět hvězdiček

Nejvyšší možnou známku s pěti hvězdičkami opět nezískala ani jediná značka, ale potěšující je fakt, že ani jedna v testu zcela nepropadla jako "Nedoporučovaná" a jen jedna si odnesla dvě hvězdičky jako "podmíněně doporučená". Čtyři hvězdičky za "zvlášť doporučenou" získaly jen dva pláště, konkrétně Falken a Semperit. Dále potom následuje široké pole 11 modelů se známkou "doporučená". Je zajímavé, že prémiové značky Goodyear a Continental se ocitly až v dolní polovině tabulky. V testu chyběly tři značky. ADAC vysvětluje, že Bridgestone a Hankook a ohlásily pro tuto sezónu nové pneumatiky, proto nemělo význam testovat starší modely. Michelin zase zřejmě jen plánuje nahradit model tohoto rozměru jiným, není však jasné, zda půjde o plášť daného nebo jiného rozměru.

Je výměna pneumatik nutná? 

Pneumatiky by se měly měnit již při poloviční hloubce dezénu, čili zhruba při čtyřech milimetrech. Je to však opravdu pravda? Překvapivé odpovědi přináší jedinečný test redakce Auto Bild.

Jak testují ÖAMTC a ADAC

Rakouský klub se svými partnery projedná a stanoví testované rozměry podle více kritérií, především podle tržní síly značky a situace na trhu. Cílem je podchytit co největší cenové rozpětí, od levných až po prémiové značky. Všechny pneumatiky mají podle evropského systému označování vlastnosti za mokra třídy A, B nebo C a všechny modely musí být na trhu volně dostupné. Pneumatiky se nakupují ve více etapách a na různých místech, aby se zajistilo, že jde skutečně o sériové produkty. Z každého modelu se v pěti různých prodejnách nakoupí celkem 28 pneumatik od každého modelu a před zveřejněním výsledků se nakoupí další systémem náhodného výběru. Pokud klub odhalí pokus o podvod s upravenými pneumatikami, model z testu vyloučí. Na suchém povrchu se hodnotí tři faktory: jízdní vlastnosti, jízdní bezpečnost a brzdná dráha. Jedinou pomalou, rozvážnou disciplínou je právě brzdná dráha. V první zmíněné disciplíně se hodnotí chování pneumatiky během normální jízdy, například, přímá jízda, odezva na řízení nebo rovnoměrnost bočního zatížení v zatáčce. V jízdní bezpečnosti se už hodnotí chování pneumatiky v hraničních situacích, jakými jsou mimo jiné změny jízdního pruhu, vyhýbací manévry nebo rychlá jízda v zatáčce.

Hodnocení pneumatik

Modely se řadí podle celkové známky z jednotlivých disciplín a jsou hodnoceny známkami od 0,5 do 5,5. Pokud některá pneumatika v testovaných disciplínách nezíská hodnocení "zvlášť doporučená" (známka horší než 2,5), celkové hodnocení se orientuje podle nejhorší známky. V případě, že několik pneumatiky získá stejnou celkovou známku, značky jsou uspořádány abecedně. Z hlediska spotřebitele platí, že nejvhodnější je model, který ve všech disciplínách vykázal vyvážené vlastnosti. Jinými slovy, vynikající výsledky v některých disciplínách nemohou vykompenzovat nedostatky v jiných. ÖAMTC a ADAC označí pneumatiky jednou až pěti hvězdičkami a hodnocením: vynikající, zvlášť doporučená, doporučená, podmíněně doporučená a Nedoporučovaná. Výjimkou je rychlá jízda, ve které může pneumatika uspět, omezeně uspět nebo neuspět.

Falken Sincera SN832 Ecorun

  • Sucho: 1,6
  • Mokro: 2,2
  • Hlučnost: 3,8
  • Rychlostní test: uspěla
  • Spotřeba paliva: 2,3
  • Odolnost: 2,5
  • Celková známka: 2,3
  • Doporučení ÖAMTC a ADAC: zvlášť doporučená
  • Závěr ÖAMTC a ADAC: Falken má v testu velmi vyvážený plášť, který se osvědčil na suchém povrchu i mokrém povrchu, přičemž za sucha získal druhou nejvyšší známku v rámci testovaných plášťů. Za jedinou jeho nevýhodu lze považovat hlučnost, která patří mezi nejvyšší v testu.

Semperit Comfort-Life 2

  • Sucho: 2,2
  • Mokro: 2,0
  • Hlučnost: 3,5
  • Rychlostní test: uspěla
  • Spotřeba paliva: 2,1
  • Odolnost: 2,5
  • Celková známka: 2,4
  • Doporučení ÖAMTC a ADAC: zvlášť doporučená
  • Závěr ÖAMTC a ADAC: Semperit podobně jako Falken nabízí vyvážené vlastnosti na obou površích, na druhé místo ho posunuly o něco horší vlastnosti na suché vozovce. Na druhé straně hodnocení vlastností za mokra je po Continentalu druhou nejlepší v testu.

Dunlop Street Response 2

  • Sucho: 1,8
  • Mokro: 2,6
  • Hlučnost: 3,6
  • Rychlostní test: uspěla
  • Spotřeba paliva: 1,9
  • Odolnost: 2,5
  • Celková známka: 2,6
  • Doporučení ÖAMTC a ADAC: doporučená
  • Závěr ÖAMTC a ADAC: Dunlop je jednou z nejúspornějších pneumatik v testu a patří mezi nejlepší i na suchém povrchu. V jeho případě se však již projevila určitá nevyváženost mezi suchým a mokrým povrchem. Za mokra se mírně potýkal s handlingem a příčnou stabilitou.

Kleber Dynaxer HP3

  • Sucho: 1,8
  • Mokro: 2,8
  • Hlučnost: 4,1
  • Rychlostní test: uspěla
  • Spotřeba paliva: 2,4
  • Odolnost: 2,0
  • Celková známka: 2,8
  • Doporučení ÖAMTC a ADAC: doporučená
  • Závěr ÖAMTC a ADAC: Polský Kleber se bez pochybností osvědčil na suchém povrchu, za mokra už měl mírné slabiny, zejména z hlediska handlingu a boční stability. K celkovému dojmu určitě nepřispěla hlučnost, za kterou dostal spolu s předposledním Maxxisem nejvyšší známku v testu.

Vredestein T-trac 2

  • Sucho: 2,5
  • Mokro: 2,8
  • Hlučnost: 3,8
  • Rychlostní test: uspěla
  • Spotřeba paliva: 1,8
  • Odolnost: 2,0
  • Celková známka: 2,8
  • Doporučení ÖAMTC a ADAC: doporučená
  • Závěr ÖAMTC a ADAC: Holandský Vredestein patří mezi nejúspornější pláště v testu, zabodoval i slušnou odolností. I když jde o vyváženou pneumatiku, za mokra už měla mírné problémy, zejména při testování brzdné dráhy.

Apollo Amazer 4G Eco

  • Sucho: 1,8
  • Mokro: 2,9
  • Hlučnost: 3,5
  • Rychlostní test: uspěla
  • Spotřeba paliva: 1,6
  • Odolnost: 2,5
  • Celková známka: 2,9
  • Doporučení ÖAMTC a ADAC: doporučená
  • Závěr ÖAMTC a ADAC: Nestává se často, aby indický plášť přeskočil renomované značky typu Continental nebo Goodyear. Tento rok se to podařilo Apollu s modelem pro malá auta. V rámci testu jde suverénně o nejúspornější plášť, který je i jedním z nejtišších a patří tedy mezi špičku na suchém povrchu. Za mokra se však projevily mírné slabiny, zejména s handlingem a boční stabilitou.

Pirelli Cinturato P1 Verde

  • Sucho: 2,4
  • Mokro: 2,9
  • Hlučnost: 3,7
  • Rychlostní test: uspěla
  • Spotřeba paliva: 2,0
  • Odolnost: 2,5
  • Celková známka: 2,9
  • Doporučení ÖAMTC a ADAC: doporučená
  • Závěr ÖAMTC a ADAC: Pirelli sice patří mezi víceméně vyvážené pneumatiky, ale na mokrém povrchu již test odhalil mírné nedostatky. Podobně jako předchozí pláště i Pirelli měl menší problémy s handlingem a boční stabilitou.

Pneumant Summer ST2

  • Sucho: 2,0
  • Mokro: 2,9
  • Hlučnost: 3,6
  • Rychlostní test: uspěla
  • Spotřeba paliva: 1,8
  • Odolnost: 2,0
  • Celková známka: 2,9
  • Doporučení ÖAMTC a ADAC: doporučená
  • Závěr ÖAMTC a ADAC: Turecká značka se objevila v testu pneumatik poprvé a přeskočila mnohem známější jména. Úsporný plášť se osvědčil na suchém povrchu, za mokra zápasil s handlingem a boční stabilitou.

Continental ContiPremiumContact 5

  • Sucho: 1,7
  • Mokro: 1,9
  • Hlučnost: 3,5
  • Rychlostní test: uspěla
  • Spotřeba paliva: 1,9
  • Odolnost: 3,0
  • Celková známka: 3,0
  • Doporučení ÖAMTC a ADAC: doporučená
  • Závěr ÖAMTC a ADAC: Continental se osvědčil na obou površích, na mokrém dokonce získal nejlepší známku v testu a na suchém patří také ke špičce. Na 9. místo ho však poslala nízká odolnost, za kterou získala nejhorší známku v testu. Vzhledem k tomu, že spolu s Pirelli je nejdražším testovaným pláštěm, je právě odolnost velmi důležitý faktor.

Goodyear EfficientGrip Compact

Sucho: 1,9
Mokro: 3,1
Hlučnost: 3,5
Rychlostní test: uspěla
Spotřeba paliva: 2,1
Odolnost: 2,0
Celková známka: 3,1
Doporučení ÖAMTC a ADAC: doporučená
Závěr ÖAMTC a ADAC: Nejsme často svědky, aby renomovaná značka postavila do testu tak nevyváženou pneumatiku jako Goodyear v tomto rozměru. Proti špičkovým výkonům na suchém povrchu stojí průměrný výkon na povrchu mokrém. Dílčí známky za handling a boční stabilitu byly horší než u indického Apolla či tureckého Pneumantu.

Fulda EcoControl

  • Sucho: 2,4
  • Mokro: 3,2
  • Hlučnost: 3,4
  • Rychlostní test: uspěla
  • Spotřeba paliva: 2,1
  • Odolnost: 2,0
  • Celková známka: 3,2
  • Doporučení ÖAMTC a ADAC: doporučená
  • Závěr ÖAMTC a ADAC: Model z Turecka se osvědčil na suchém povrchu, za mokra už měl větší problémy než lépe umístěná konkurence. Jeho největší slabinou byl handling, mírné nedostatky zaznamenal test i s boční stabilitou.

Firestone Multihawk 2

  • Sucho: 1,6
  • Mokro: 3,3
  • Hlučnost: 3,0
  • Rychlostní test: uspěla
  • Spotřeba paliva: 2,4
  • Odolnost: 2,5
  • Celková známka: 3,3
  • Doporučení ÖAMTC a ADAC: doporučená
  • Závěr ÖAMTC a ADAC: Firestone nabídl nepříliš vyváženou pneumatiku. Na suchém povrchu sice získal druhou nejlepší známku v testu, na mokrém asfaltu se již potýkal z vážnějšími nedostatky. Na rozdíl od většiny konkurence, která zápasila s handlingem a boční stabilitou, Achillovou patou tohoto modelu se stala brzdná dráha.

Maxxis Mecotra 3

  • Sucho: 1,5
  • Mokro: 3,4
  • Hlučnost: 4,1
  • Rychlostní test: uspěla
  • Spotřeba paliva: 1,9
  • Odolnost: 2,5
  • Celková známka: 3,4
  • Doporučení ÖAMTC a ADAC: doporučená
  • Závěr ÖAMTC a ADAC: Tchajwanská pneumatika je důkazem, co bylo prioritou výrobce: sušší regiony s minimem srážek. Důkazem je suverénně nejlepší známka na suchém povrchu, kterou přeskočil všechny pláště v testu. Proti tomu však stojí druhá nejhorší známka za mokra, hůře je na tom už jen Sava, která uzavírá žebříček. Na mokrém povrchu měl Maxxis problémy s handlingem a mírné nedostatky se ukázaly i při příčném aquaplaningu. Přestože jde o úsporný model, nejhorší známka za hlučnost celkový dojem určitě nevylepšila.

Sava Perfecta

  • Sucho: 1,7
  • Mokro: 3,7
  • Hlučnost: 3,6
  • Rychlostní test: uspěla
  • Spotřeba paliva: 2,2
  • Odolnost: 2,5
  • Celková známka: 3,7
  • Doporučení ÖAMTC a ADAC: podmíněně doporučená
  • Závěr ÖAMTC a ADAC: V případě značky Sava se opakuje scénář Maxxisu. Výborné výsledky na suchém povrchu, podstatné slabiny na mokrém. Za mokra Sava pozoruhodně zvládla příčný i podélný aquaplaning, v ostatních dílčích disciplínách se jí už velmi nedařilo. Při testu brzdné dráhy, handlingu i boční stability dostala nejhorší známky v testu.

comments powered by Disqus


Podobné články


Jaké pneumatiky vybrat? Celoroční nebo v závislosti na ročním období?

Použití pneumatik na základě ročního období stanovuje zákon. Ale jsou řidiči, kteří používají pro jistotu...
více...

Nehoda za volantem otřese s psychikou každého řidiče, ale strach z řízení je potřeba léčit

Řízení auta, to je pro někoho relax, pro jiného permanentní stres. Ale co když se vyplní ten nejhrůznější...
více...

Rady před jízdou autem do zahraničí

Ještě dříve, než se vydáte na cestu do zahraničí autem, nezapomeňte na kontrolu technického stavu svého...
více...

Co znamenají barvy symbolů na přístrojové desce auta?

Svítících symbolů je na přístrojových panelech stále více a běžný motorista má nejednou problém vyznat se,...
více...

Parkovací roboti ušetří místo na parkovišti

Stresy z hledání volného parkovacího místa v obrovských a přeplněných parkovacích domech by se mohly stát brzy...
více...

Jak snížit spotřebu pohonných hmot?

Jak snížit v reálném provozu spotřebu paliva a ušetřit peníze? Přispět mohou i nové technologie, ale nejvíce...
více...

Kdy projet křižovatku na oranžovou?

To stíháte, dokud neblikne červená máte ještě čas? Nebo opačná situace, těsně před křižovatkou blikne...
více...

Jak zkontrolovat vaše auto před jízdou?

Dnes je auto spotřebič, ve kterém skoro všechno kontroluje elektronika, a když je náhodou potřeba něco udělat,...
více...

Jak se zbavit legálně kuny?

Mít v okolí kunu není vůbec žádná lahůdka. Své o tom vědí lidé, kteří se s touto malou šelmou setkali....
více...

Stání pro auto rychle a bezúdržbově

Nemáte garáž a rozhodli jste se pro jednodušší variantu, přístřešek pro auto? Určitě to není špatný nápad,...
více...